‘Google misleidde Australische consumenten over locatiegegevens’
Techbedrijf Google heeft Australische gebruikers verkeerd geïnformeerd over de persoonlijke locatiegegevens die het bedrijf verzamelde. Dat meldt de Australische concurrentietoezichthouder ACCC op basis van een uitspraak van een federale rechtbank in het land. Het gaat om data verzameld tussen januari 2017 en december 2018 op Android-telefoons.
Gebruikers werden niet goed geïnformeerd over hoe Google locatiedata verzamelde bij het aanmaken van een nieuwe Google-account voor het instellen van hun Android-toestel. Zo waren er meerdere instellingen die locatiegegevens verzamelden, waarvan eentje automatisch aanstond, de zogeheten ‘Web & App Activity’.
„Dit is een belangrijke overwinning voor consumenten, zeker mensen die zich zorgen maken over hun onlineprivacy, omdat de rechter een duidelijk signaal afgeeft naar Google en anderen dat grote bedrijven hun klanten niet mogen misleiden”, zei Rod Sims, voorzitter van de Australian Competition & Consumer Commission (ACCC).
Een woordvoerder van Google laat weten dat de rechtbank wel de meeste van de claims van de toezichthouder verworpen heeft en zei verder het niet eens te zijn met de overige bevindingen. Google bekijkt nu vervolgstappen, waaronder een beroep tegen de uitspraak, aldus de woordvoerder. Volgens het techbedrijf zijn er „sterke controles” op locatiegegevens en introduceerde Google onlangs de mogelijkheid voor gebruikers om automatisch de locatiegeschiedenis te wissen.
De Australische toezichthouder wil dat Google een boete krijgt en dat de techreus gedwongen wordt Australische gebruikers beter uit te leggen hoe de locatie-instellingen werken. Daarover wordt later beslist. De ACCC zit al sinds 2019 achter Google aan voor inbreuk op het consumentenrecht.