Economie

China Eastern Airlines koopt extra aandelen in Air France-KLM

China Eastern Airlines koopt net als de Franse overheid extra aandelen in Air France-KLM. De Chinezen maken gebruik van de grote aandelenuitgifte van het Frans-Nederlandse concern die moet helpen om de luchtvaartonderneming door de coronacrisis te loodsen. De Nederlandse overheid doet aan die steunronde niet mee.

ANP
12 April 2021 21:39

De Europese Commissie ging onlangs al onder voorwaarden akkoord met maximaal 4 miljard euro aan extra steun uit Parijs om Air France te redden. Brussel benadrukte daarbij dat KLM niet voor de steun in aanmerking komt. De herkapitalisatie van Air France omvat de omzetting van de eerdere Franse staatslening van 3 miljard euro in aandelen of obligaties. Air France houdt daarnaast zijn handen op voor extra kapitaal bij bestaande aandeelhouders.

Er worden 186 miljoen nieuwe aandelen in de markt gezet. Daarmee hoopt Air France-KLM tot 988 miljoen euro op te halen, en er is nog een optie om dit bedrag op te krikken tot 1,1 miljard euro. De Franse overheid en China Eastern Airlines hebben al toegezegd voor mogelijk 778 miljoen euro aan stukken bij te kopen. Frankrijk neemt hierbij tot bijna 651 miljoen euro voor zijn rekening. Bij de Chinezen gaat het om een beduidend lager bedrag, maar daarmee zou hun belang wel tot bijna 10 procent kunnen oplopen.

KLM heeft aangegeven dat het, in tegenstelling tot zusterbedrijf Air France, op korte termijn geen „acute noodzaak” ziet om het eigen vermogen te versterken. De Nederlandse overheid heeft daarom besloten nog niet opnieuw de portemonnee te trekken. Het belang van 14 procent in Air France-KLM dat de overheid twee jaar geleden kocht, zal daarom verwateren. Als het bedrijf het maximale aantal nieuwe aandelen uitgeeft, resteert straks waarschijnlijk een belang van ruim 9 procent. Frankrijk zou daarentegen straks zomaar bijna 30 procent van de aandelen in handen kunnen hebben.

Met China Eastern Airlines bestaan al langer nauwe banden. Dit begon in 2000 met een zogeheten codeshare op de route Parijs-Shanghai. In 2012 volgde een eerste joint venture-overeenkomst met Air France. Die deal werd in 2016 uitgebreid tot KLM. China Eastern Airlines nam vervolgens in 2017 een aandelenbelang in Air France-KLM en vormde daarmee de ambitie voor een strategisch partnerschap op lange termijn. Komende tijd willen de bedrijven nog nauwer gaan samenwerken, onder meer op het gebied van gronddiensten, catering en onderhoud.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer