„Welzijn Waardenburg in gevaar door A2”
Het Waardenburgs Platform laat zich horen voorafgaand aan de informatieavond over het inpassen van de verbrede A2.
„We willen dat er geluisterd wordt naar de inwoners. De overlast is nu al groot en als we niet uitkijken, gaat de situatie alleen maar verder achteruit”, zegt initiatiefnemer Gilles Tebrunsvelt (69).
Onlangs presenteerde het platform de brochure ”Waardenburg; gezondheid, veiligheid en woongenot in de klem”. Bovendien werden de resultaten van een enquête onder bewoners bekendgemaakt.
In de brochure stelt Tebrunsvelt vast dat een groot deel van Waardenburg ligt ingeklemd tussen Rijksweg A2 en de spoorlijn ’s-Hertogenbosch-Utrecht. Volgens de Waardenburger zorgt dat voor forse problemen. „De hoeveelheid stikstof ligt royaal boven de limiet. Bovendien gaat het dorp gebukt onder een teveel aan roet, fijnstof en geluidsoverlast. Daar komen ook nog eens de trillingen bij door het zwaar verkeer op de weg en de rails. De huidige situatie is zeer onwenselijk en gaat ten koste van het woongenot.”
Waar volgens Tebrunsvelt het water veel inwoners nu al na aan de lippen staat, dreigt de situatie in de Waardenburgse driehoek door de plannen van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer en de verbreding van de A2 op termijn alleen maar te verslechteren. „De luchtvervuiling, de geluidsoverlast en de trillingen in het hele dorp, maar vooral rond spoorlijn en rijksweg nemen dan verder toe”, zo verklaart Tebrunsvelt.
„Daar komt bij dat de bewoners van de circa dertig bungawalls –de achterkant van de bungalows maakt deel uit van de geluidswal langs de A2– aan de Weerdenborgh ronduit ongerust zijn. Als de rijksweg inderdaad wordt uitgebreid tot twee keer vier rijstroken, dan denderen de vrachtwagencombinaties nog dichter langs hun woningen. Een kleine stuurfout, even niet opletten vanwege een telefoongesprek of een appje en een vrachtwagen rijdt zomaar een slaapkamer binnen.”
Verhuizen
Tebrunsvelt wijst op de resultaten van een enquête die werd gehouden onder 33 bewoners van de Weerdenborgh en directe omgeving. Het wonen in Waardenburg wordt met een ruime voldoende beoordeeld: een 7,11; over de woning zelf zijn de bewoners méér dan tevreden: die krijgt een 8,33. Bijna 89 procent van de respondenten wil in Waardenburg blijven wonen als de situatie niet verslechtert. Als de A2 inderdaad wordt verbreed en de overlast verder toeneemt, is 72 procent van plan te verhuizen. „En dan praat je over mensen die hier al meer dan twintig jaar wonen.”
Rechter
De besluitvorming rond het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is afgerond. „Daar valt weinig meer tegen te doen.” Anders ligt het met de verbreding van de A2. „Er ligt nu een voorkeursalternatief, de verbreding naar twee keer vier rijstroken. Voor de zomer moet het definitieve voorstel klaar zijn. Daar kunnen inwoners en gemeenten nog bezwaar tegen maken. Desnoods stappen we naar de rechter.”
Uitgangspunt van het Waardenburgs Platform is overigens niet dat de overheid van alle plannen af moet zien. „We willen vooral duidelijk maken dat dit een enorme impact heeft op de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid van de inwoners. De overheden moeten de menselijke maat respecteren.”
Voor de woningen aan de Weerdenborgh ziet Tebrunsvelt twee opties: sloop van de bungawalls en een forse compensatie voor de bewoners. Of het plaatsen van een tweede geluidswal naast de bestaande wal, de tussenruimte opvullen met brandwerend en stootabsorberend materiaal en een luifel aanbrengen om de woningen te beschermen tegen roet en fijnstof. „Zo voorkom je dat de huidige situatie verslechtert.”