Facebook verwijderde eind vorig jaar 1,3 miljard nepaccounts
Facebook heeft tussen oktober en december naar eigen zeggen 1,3 miljard nepaccounts verwijderd. Ook zegt het bedrijf 12 miljoen stuks content te hebben weggehaald over het coronavirus en vaccins. Dat gebeurde nadat gezondheidsexperts hadden vastgesteld dat het ging om valse of onnauwkeurige informatie.
Het techbedrijf van Mark Zuckerberg komt met die uitleg in de aanloop naar een hoorzitting in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden over de verspreiding van nepnieuws op internet. Daar worden deze week topmannen verwacht van miljardenbedrijven als Facebook, Google en Twitter.
„Het is verleidelijk om misinformatie te zien als een losse uitdaging waar een enkele oplossing voor bestaat”, zegt Facebook. „Helaas is dat niet het geval.” Facebook zegt dat ook mensen die het goed bedoelen soms misinformatie delen. Het bedrijf zegt dat het onafhankelijke factcheckers in dienst heeft genomen die berichten in meer dan 60 talen kunnen beoordelen. Daarnaast worden gebruikers gewezen op betrouwbare bronnen met informatie over gevoelige kwesties als de coronapandemie, verkiezingen en klimaatverandering.