Economie

Callcenters blij met nieuw wapen

Medewerkers van gratis servicenummers zijn erg tevreden over de mogelijkheid om plaagbellers te blokkeren. Met één druk op de knop kunnen zij vervelende bellers blokkeren.

ANP
29 March 2002 22:50Gewijzigd op 13 November 2020 23:29

Door een dienst van elektronisch dienstverlener SNT komen de treiteraars op de ’zwarte lijst’ te staan. Onderzoeksbureau Interview NSS deed de afgelopen maand onderzoek naar het effect van de dienst, maakten SNT en Interview NSS vrijdag bekend.

Bedrijven en organisaties als CarGlass en de ANWB maken gebruik van de service en hebben in een maand ieder bijna 1000 nummers geblokkeerd. Energiebedrijf Essent maakte eerder deze week bekend 800 nummers op de zwarte lijst te hebben gezet.

Vervelende mensen die bellen om bijvoorbeeld te schelden, te zwijgen of boeren te laten, worden de tweede keer dat ze het nummer draaien, geblokkeerd. De blokkade van het servicenummer wordt pas weer opgeheven nadat een betaald nummer is gebeld. Bij sommige servicenummers vormden de plaagbellers soms wel de helft van alle bellers. Het profiel van plaagbellers is, volgens het onderzoek, een jong iemand die belt met een mobiele telefoon.

De blokkademogelijkheid komt ten goede aan de efficiency en aan een hogere kwaliteit van werken voor de medewerkers aan de telefoon, zo meldt het rapport. Het wegdrukken van lastige bellers heeft ook een positieve invloed op personeelsverloop en ziekteverzuim onder medewerkers, aldus het onderzoek.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer