Juist in een lockdown automatiseren
Ondernemers kijken in deze lastige tijd of het in de toekomst efficiënter kan. En nemen dan vaak de stap naar automatisering. Iets waar Albert van Zijverden en Hans de Wit van ICT-bedrijf DNA Services alles van afweten.
Verwonderd is Van Zijverden (55) over hoe het gaat met het bedrijf dat hij 27 jaar geleden met twee collega’s startte. „In het afgelopen jaar hebben we onze activiteiten zien groeien. Terwijl je het vanwege corona eerder het tegendeel zou verwachten.” De dienstverlening van DNA Services bestaat uit twee onderdelen: software-ontwikkeling en het inrichten en beheren van computernetwerken. De Wit (35): „Daarin zijn we vrij uniek. Veel ICT-bedrijven doen óf het één óf het ander. Wij doen het beide.”
DNA heeft zijn naam te danken aan de voornamen van de drie oprichters van het bedrijf: Dick, Niek en Albert. Van Zijverden werkte sinds 1990 samen met Dick Griep en Niek de Rijk op de ICT-afdeling van vleesproducent Bakker Lekkerkerk. In 1994 beginnen de drie collega’s voor zichzelf met Bakker als grootste klant.
Groei
Het bedrijfje van de drie collega’s groeit. Vanuit Dordrecht verhuizen ze in 2003 naar een bedrijfsverzamelgebouw in Hendrik-Ido-Ambacht waar het doorgroeit naar zo’n veertig man personeel.
In de achterliggende jaren is het bedrijf wel wat afgeslankt. Anno 2021 werken er 25 medewerkers. Van Zijverden: „Voor het aanboren van een nieuwe klantenkring misten we een commerciële collega. Gelukkig hebben we die eind vorig jaar in de persoon van Hans gevonden.”
In de persoonlijke sfeer is in 2020 onverwacht sprake van een dieptepunt. Oprichter Dick Griep overlijdt plotseling, kort na zijn pensionering, in februari 2020.
Zakelijk gezien gaat het in 2021 de goede kant op. De Wit, gestart in januari 2021, timmert als commercieel directeur van het bedrijf behoorlijk aan de weg. Van Zijverden: „Hij weet DNA op de kaart te zetten. Daar waren wij als techneuten te weinig mee bezig.”
De Wit relativeert: „Als DNA in het verleden niet had bewezen een betrouwbare partner te zijn, zou mij dat ook niet lukken.”
Referenties
Wat meehelpt is volgens De Wit dat bedrijven positieve referenties afgeven naar aanleiding van de automatiseringsslag die ze met DNA gerealiseerd hebben. „Meestal werken klanten daar aan mee en willen ze ambassadeur voor ons zijn.”
Tijdens een rondleiding door het pand laat De Wit een voorbeeld van zo’n automatiseringsproject zien. In een grote kamer werken vier softwareontwikkelaars aan de webapplicatie VAMS. Die letters staan voor VrachtAanMeldSite.
Een collega legt uit: „Bij een op- en overslagbedrijf stond vaak ’s morgens een hele rij vrachtwagens te wachten om gelost te worden. Met VAMS worden de trucks keurig verdeeld over de dag. Met de app op hun telefoon kunnen vrachtwagenchauffeurs zien wanneer ze welkom zijn, de toegangspoort openen, zich melden en bekijken waar ze hun vracht moeten lossen. Tegelijkertijd kan hun werkgever zien hoe laat ze arriveren en wanneer de truck gelost is. Dat levert aan alle kanten tijdwinst op. Veel efficiënter dan voorheen.”
Ontzorgen
Naast ontwikkelen wil DNA ook ontzorgen. Van Zijverden: „De ontwikkelingen in de ICT gaan zo snel dat het voor een middelgroot bedrijf ondoenlijk is om die met bijvoorbeeld twee eigen ICT-medewerkers bij te houden. Wat je steeds vaker ziet, is dat alle ICT wordt ondergebracht bij bedrijven zoals DNA. Onze supportmedewerkers zijn zes dagen per week beschikbaar. Op zondag dus niet, ook niet voor storingen. Dat heeft er wel eens voor gezorgd dat potentiële klanten afhaakten.”
De Wit: „Ontzorgen is heel breed: van het plaatsen en installeren van nieuwe hardware tot het monitoren en proactief beheren van de complete IT-omgeving. Daarmee zorgen wij dat het computersysteem veilig draait en blijft draaien.”