Kerk & religie

In dit spel ben je zendeling. Of verrader

De ene na de andere christelijke organisatie kiest voor het ontwikkelen van een spel om zichzelf op de kaart te zetten. Niet zomaar een simpel kwartetje, maar een bordspel dat de allure van Monopoly moet benaderen, of een kaartspel dat zich kan meten met Weerwolven van Wakkerdam.

Pieter Beens en Eunice Hoekman-van Stuijvenberg
29 January 2021 19:40
Op naar Jeruzalem. Beeld Pieter Beens
Op naar Jeruzalem. Beeld Pieter Beens

Het was op de grootste spellenbeurs van Europa, de Spielwarenmesse in Neurenberg, dat er bij Henk Nennie iets begon te dagen. De medeoprichter en -eigenaar van het christelijke mediabedrijf Neema ontmoette er drie jaar geleden tienduizenden aanbieders van allerlei spellen, maar „iets christelijks” was er niet te vinden. „Echt helemaal niks.” En dat terwijl het gezelschapsspel volgens Nennie al bijna tien jaar met een „gigantische opmars” bezig is. De komst van corona deed er nog een schep bovenop.

„Wat ik opvallend vind”, zegt hij, „en wat mij op zo’n moment enorm prikkelt, is de vraag waar de christenen zijn. Je hoeft als christen heus niet overal bij betrokken te zijn. Sterker, soms wil je dat niet eens. Maar spelletjes doen is synoniem voor tijd met elkaar doorbrengen, samen om de tafel zitten, gezelligheid. Dus waarom zouden we in dit segment niet onze plek innemen en thema’s aansnijden die gerelateerd zijn aan de Bijbel of aan een goededoelenorganisatie die prachtig werk doet?”

Het duurde niet lang of de muziek- en filmproducent zat aan tafel met christelijke organisaties die op hun beurt weleens iets anders wilden dan een boekje of een CD om hun nieuwe campagne voor het voetlicht te brengen. Van het één kwam het ander.

Inmiddels bracht Neema zo’n twaalf spellen uit die zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met christelijke organisaties. Twee van de meest recente producties zijn ”Op naar Jeruzalem” van Christenen voor Israël en ”Geheime Dienst” van Open Doors. De SDOK bracht onlangs in eigen beheer een spel uit: ”Bible Mind”. Daarbij leren de spelers samen met Iraanse christenen Bijbelteksten uit het hoofd.

Het is dus mogelijk om de missie van een organisatie in een spel te leggen. De kunst is een spelvorm te bedenken die bij de boodschap past. Open Doors, bijvoorbeeld, wil jongeren duidelijk maken dat de ‘vrije’ kerk één lichaam vormt met de vervolgde kerk en dat vervolging dus geen ver-van-het-bedshow is. De Ermelose organisatie ontwikkelde een spel waarbij de spelers in de huid van zowel christenen als vervolgers kruipen.

Nennie: „Zo’n spel geeft ineens een beeld bij de cijfers: 309 miljoen mensen ter wereld hebben te maken met vervolging, samen 14 procent van alle christenen wereldwijd.” Neema zorgde ervoor dat de basisversie van Open Doors ook voor kleine groepen toegankelijk werd en dat het in de winkels kwam te liggen.

Minstens zo belangrijk voor het overbrengen van een boodschap is dat het spel niet onderdoet voor het aanbod in de speelgoedwinkel. Nennie noemt speltechniek, kwaliteit en vormgeving als drie belangrijke sleutels voor een succesvol spel.

Voor de stichting Christenen voor Israël –die vooral feitenkennis wil overdragen– ontwikkelde het mediabedrijf een bordspel waarbij de spelers door het land Israël én door de tijd reizen. Iedere organisatie vraagt om een andere aanpak.

Entertainment

Neema produceert ”christelijke spellen”. Maar wat is een christelijk spel precies? Nennie: „Iedereen voelt wel aan dat een pionnetje in ons spel niet christelijker is dan in Mens-erger-je-niet. Onze doelstelling is dat de spellen mensen op een bepaalde manier dichter bij God brengen. Tegelijk erken ik: dat is uiteindelijk niet aan ons. Wel kun je je afvragen of bezig zijn met geld en vastgoed, zoals in Monopoly, je dichter bij Hem brengt.”

Neema’s spelontwerpers en -ontwikkelaars zijn christen. Verder kiest het bedrijf er bewust voor gezelschapsspellen te ontwikkelen die christenen dienen of een missionair doel hebben. Ook neemt het bij de producties –van onder meer films– bepaalde grenzen in acht. „Extreem geweld, seks en vloeken zijn niet in onze uitingen te vinden.”

De eigenaar krijgt soms de vraag of serieuze thema’s wel te combineren zijn met entertainment. „Ik moet dan denken aan hoe de Heere Jezus Zijn Evangelie doorgaf. Hij vertelde vaak gelijkenissen. Verpakt in een verhaal is een boodschap gemakkelijk te onthouden. Zo werkt het ook bij een spel. Het moet van zichzelf goed zijn, werken, en leuk zijn om te spelen. Dan komt het met de boodschap per definitie goed.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer