Kerk & religie

Debat over reclame met Bijbelteksten in Duitse metro’s

Advertenties met Bijbelverzen in stations en metro’s stuiten in het Duitse Stuttgart op weerstand. De fractie van Die Linke/Piraten roept het regionale parlement van Stuttgart op de reclame te verbieden.

Redactie kerk
27 January 2021 11:29
De S-Bahn in Stuttgart. beeld iStock
De S-Bahn in Stuttgart. beeld iStock

De Zuid-Duitse zendingsorganisatie Poster Mission adverteert al sinds de jaren zeventig met Bijbelverzen in het openbaar vervoer. De gecombineerde fractie van de partijen Die Linke en Piratenpartei Deutschland stelt nu dat deze stickers en posters met een „deels agressieve zendingsboodschap” de reiziger een ongemakkelijk gevoel geven. De fractie vindt volgens de lokale krant Stuttgarter Zeitung dat de advertenties op „geen enkele manier overeenkomen met de gastvrije cultuur van de regio.” Het openbaar vervoer zou „geen plek moeten zijn van indoctrinatie.”

De fractie heeft in parlement van de regio Stuttgart vragen gesteld over het advertentiebeleid. Ze wil meer ideologische neutraliteit en duidelijke richtlijnen voor dergelijke reclame.

Volgens de Evangelische Kirche in Stuttgart, die ruim 12.000 euro bijdroeg aan de campagne, geven de Bijbelteksten veel reizigers juist kracht en hoop. De kleine en onopvallende stickers op de ramen van voertuigen sluiten niemand uit, stelt de kerk.

Ook de plaatselijke evangelische werkkring binnen de regerende partij CDU verdedigt het recht van religieuze organisaties om advertentieruimte te kopen om Bijbelverzen te delen. Advertenties met Bijbelverzen zijn volgens de werkkring „niet in strijd met de grondwettelijke eis van ideologische neutraliteit. Elke andere religieuze gemeenschap heeft ook de mogelijkheid om reclame te maken voor haar zaak.”

De werkkring binnen de CDU geeft aan dat Bijbelteksten in de openbare ruimte een lange traditie hebben in Duitsland. „Kerkgebouwen staan vaak nog steeds in het centrum van steden, en op veel gevels van oude huizen worden nog steeds christelijke zegeningen geschreven.”

De verantwoordelijke organisatie voor de stickers en posters, Poster Mission, stelt dat het in Duitsland steeds moeilijker wordt om advertentieruimte te vinden voor haar reclame. Poster Mission financiert de uitingen met donaties van christenen en kerken. Begonnen in 1972, heeft de groep tot doel „het Woord van God met verzen van de Bijbel op reclameposters te verspreiden.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer