Brussel remt af naar 30 kilometer per uur
Brussel en de omringende achttien deelgemeentes zijn vanaf vrijdag één grote 30 kilometerzone. Auto’s, bussen en vrachtwagens mogen alleen op de grote toegangswegen nog 50 en heel soms 70 kilometer per uur.
De maatregel moet het Brussels Hoofdstedelijk Gewest veiliger, stiller en minder vies maken. Elk jaar wordt het verkeer een vijftigtal Brusselaars fataal, een stuk meer dan bijvoorbeeld in Nederlandse steden. Dat zou rap minder kunnen worden wanneer er niet harder dan 30 wordt gereden, hoopt de Brusselse regering. Ze noemt buitenlandse succesverhalen met dalingen van een kwart tot haast een derde.
De politie treedt de eerste tijd coulant op, heeft zij al laten weten. Er komen ook niet per se meer flitspalen of controles. Brussel probeert eerder de vaart eruit te krijgen door bomen te planten en verkeersdrempels neer te leggen. Ieder jaar wordt een tiende van de stad zo heringericht.
Nu is Brussel, dat 1,2 miljoen inwoners telt, nog een echte autostad. Maar dat is voorzichtig aan het veranderen. Zeker sinds de coronacrisis wint de fiets er terrein. Ook de fietser moet zich echter aan de nieuwe snelheidslimiet houden. Dat geldt ook voor gebruikers van de speedpedelecs en de populaire elektrische steps.