Consumentenbond: in veel verpakkingen meer lucht dan product
In veel verpakkingen van voedingsmiddelen en huishoudelijke producten zit meer lucht dan product. Dat meldt de Consumentenbond na een eigen steekproef.
De bond bekeek van veertig willekeurige producten in de supermarkt de hoeveelheid product en de grootte van de verpakking. De helft van de verpakkingen bleek voor meer dan de helft gevuld met lucht. Bij tien producten was dat zelfs 75 procent of meer.
Zo passen tachtig vaatwasblokjes in de dozen van Sun. Maar er zitten er, verpakt in nog een extra plastic zakje, slechts 22 in. De tabletten bedekken net de bodem van de doos, de rest is lucht. Ook de dozen vaatwastabletten van Albert Heijn en Klok zitten vol lucht, aldus de Consumentenbond.
Volgens het onderzoek bevat een product in sommige gevallen meer verpakking dan inhoud. Zoals bij Naturally Good dagcrème van Nivea. De crème zit in een rond potje dat weer in een twee keer zo groot vierkant doosje verpakt is.
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond concludeert dat veel bedrijven goede sier maken met duurzaamheidsclaims, maar die helemaal niet waarmaken. „Neem de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Die publiceerde een verduurzamingsplan waarin het de milieubelasting van verpakkingen erkent en de ambitie uitspreekt om minder verpakkingsmaterialen te gebruiken. Dat lijkt een loze belofte”, aldus Molenaar. „En ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en haar leden, voornamelijk supermarkten, zeggen in 2025 20 procent minder verpakkingsmateriaal te willen gebruiken. Voorlopig zie ik daar niets van terug.”