Nederlandse Koningin spreekt taal van Rome
Niet dat Rome is uitgelopen voor de Koningin, maar de kennis van kunst en cultuur en de Italiaanse taal van het Nederlands staatshoofd maakt tot dusverre grote indruk op haar gastheren.
Dat bleek onder meer na de officieuze opening van WonderHolland, een tentoonstelling moderne kunst van hedendaagse Nederlandse kunstenaars. De tentoonstelling vindt plaats in de prestigieuze Mercati di Traiano, in de resten van wat het eerste winkelcentrum van de oudheid wordt genoemd en dat is neergezet door keizer Trajanus in de eerste eeuw na Christus.
Om technische redenen -de Koningin had voor het begin van de avond een barokconcert op het programma- werd de officiële opening in het bijzijn van Rome’s burgemeester een paar uur later verricht. Hoe dan ook, de vorstin trok aan een lint, waarmee de tentoonstelling werd geopend. Haar gastvrouw, de loco-burgemeester van Rome, hield in het Italiaans een toespraak en sprak over „hernieuwde vriendschap tussen onze twee volkeren.” Overigens ontmoet Beatrix morgen de burgemeester als zij de tentoonstelling over Escher gaat bezoeken.
De kunstwerken van WonderHolland, die varieerde van een enorm grasveld met ronde gaten tot een proefopstelling uit een scheikundeklas, werden van een toelichting voorzien door de jonge curator, mevrouw Marianna Vecellio. Zij was zeer onder de indruk van de kennis en interesse van de Koningin voor het werk. De kleding van de Koningin, die was gehuld in een paars mantelpak en een paarse hoed van stof die met zijn drie niveaus leek op een tiara, was afgestemd op de archeologische omgeving.
Eerder die dag bezocht de Koningin het Nederlands Instituut, dat dit jaar honderd jaar bestaat, hetgeen de eigenlijke reden van dit driedaags koninklijk bezoek aan de Italiaanse hoofdstad is. Wegens dat jubileum ontving het instituut het predikaat koninklijk. De ceremonie in het instituut dat aan de noordkant van Rome ligt, bestond uit toespraken van onder andere Marjan Schwegman, directrice van het instituut, en Eugenio La Rocca, hoofdinspecteur van het cultureel erfgoed van de gemeente Rome. Met een druk op een knop startte de in het groen geklede Koningin vervolgens een virtuele tentoonstelling met beelden van honderd jaar instituutsgeschiedenis. Historicus Hans Cools, die verbonden is aan het instituut, bood de vorstin het boek ”Institutum Neerlandicum” aan, over de geschiedenis van het instituut, dat hijzelf geschreven heeft.
Twee uur later kwam de Koningin aan bij het presidentieel paleis op het Quirinaal, een van de zeven heuvels waarop volgens overlevering Rome is gebouwd. Carlo Azeglio Ciampi, de Italiaanse president, had de Nederlandse vorstin uitgenodigd voor de lunch.
Beide staatshoofden kennen elkaar redelijk goed. In maart 2003 bracht Ciampi een tweedaags officieel bezoek aan Nederland, waarbij hij ook Beatrix langdurig sprak. Onder toeziend oog van enkele boomlange ”carrozzieri”, leden van de ruiterwacht in galakostuum met hun karakteristieke pluim op de helm, ontmoetten beide staatshoofden elkaar in de monumentale Sala Bronzino. Deze zaal is vernoemd naar de wandtapijten die in de 16de eeuw zijn geweven naar ontwerp van de Florentijnse kunstenaar Agnolo Bronzino.
Wederom bleek dat de vorstin goed het Italiaans beheerst, want de staatshoofden hadden een levendig onderhoud in die taal. Beatrix zal een van de weinige staatshoofden zijn waarbij Ciampi, die geen buitenlandse talen machtig is, zich direct op zijn gemak voelt. De Koningin was ditmaal gekleed in een donkere jurk en had een zwart hoedje met een wit lint op. Zij was onder andere in gezelschap van jonkheer Ronald Loudon, de Nederlandse ambassadeur in Italië en voormalig secretaris van Hare Majesteit de Koningin. Ciampi werd vergezeld door zijn vrouw Franca, die men in Italië steevast ”first lady” noemt. ’s Avonds bracht de Koningin weer door in gezelschap van de Italiaanse president tijdens het barokconcert van het Nederlandse gezelschap New Dutch Academy op het Quirinaal.