Nijmeegs college voert motie ’aso–bakken’ niet uit
Burgemeester en wethouders van Nijmegen hebben vrijdagmiddag besloten geen parkeerverbod voor luxe terreinwagens in te stellen. Ook kunnen eigenaren van die auto’s gewoon een parkeervergunning krijgen. Het college distantieert zich bovendien van termen als ’aso–bakken’ en ’PC Hooft–tractoren’.
De gemeenteraad droeg het college woensdag op een parkeerverbod voor terreinwagens in te stellen. Met negentien stemmen voor en zestien tegen ging de raad akkoord met een daartoe ingediende motie van GroenLinks. Volgens deze partij zijn de terreinwagens te milieuvervuilend en te gevaarlijk.
Het raadsbesluit deed een storm van kritiek in het hele land losbarsten. Het stadhuis is overspoeld met boze telefoontjes en e–mails. Woedende Nijmeegse ondernemers dreigden geen enkel evenement in de stad meer te sponsoren. Autohandelaren zochten uit dat door de in de motie genoemde maximale afmetingen van een auto ook allerlei gewone personenwagens niet meer in Nijmegen zouden mogen parkeren.
Het college, inclusief verkeerswethouder T. Hirdes van GroenLinks, vindt dat uitvoering van de motie het doel niet dichterbij brengt. „Om de veiligheidsrisico’s en de milieubelasting die worden toegeschreven aan de terreinwagens in te dammen, zijn verdergaande maatregelen nodig. Het middel van een parkeerverbod in het centrum vinden we daarvoor niet goed genoeg: in principe kan een bestuurder rondjes blijven rijden door de stad, terwijl zijn vrouw de boodschappen doet", aldus een woordvoerder van Hirdes.
Bovendien is vastgesteld dat nationale en Europese regelgeving uitsluiting van een bepaald type auto’s in de weg staat. Het college merkt ook op, dat sommige ondernemers een grote terreinwagen gebruiken als alternatief voor een bestelbusje. Die zouden door een verbod ook worden gedupeerd en niet alleen „de veelverdieners die gaan shoppen in hun statussymbool", zoals GroenLinks het uitdrukte in de motie.
Burgemeester en wethouders vinden dat eigenaren van de zware wagens op onheuse wijze zijn neergezet in de motie. Ze benadrukken dan ook dat zij die toon niet onderschrijven en dat „iedereen welkom is in Nijmegen, ongeacht het type auto dat iemand rijdt".
Fractievoorzitter W. van Eck van GroenLinks vindt het erg teleurstellend dat het college de motie zo snel van tafel heeft geveegd. „Over de houding van wethouder Hirdes komt nog wel een discussie", zei hij in een reactie. Hij is overigens niet verslagen, want de fractie stelt de kwestie in de volgende raadsvergadering opnieuw aan de orde. „We hebben sinds woensdag veel geleerd over de juridische mogelijkheden", aldus Van Eck.
GroenLinks heeft er wel spijt van dat mensen zich door termen als ’aso–bak’ persoonlijk gegriefd voelden. Van Eck: „Dat was nooit onze bedoeling. Het gaat ons er alleen maar om terreinwagens van het formaat tank te weren. Daar hebben we ook hartstikke veel steunbetuigingen voor ontvangen."
Het college kan in het duale stelsel besluiten een opdracht van de raad naast zich neer te leggen. B en W zullen wel in een brief aan minister Peijs van Verkeer de zorgen van de raad over het gebruik van zware terreinwagens nog eens onder de aandacht brengen. Peijs kondigde zelf vorige week al een onderzoek naar de nadelige effecten aan.