Economie

Bouwmarkten blij met doe-het-zelvers

De Nederlandse bouwmarkten zijn populair bij de doe-het-zelfbranche (DHZ). Klussers namen in 2001 67,7 procent van de omzet voor hun rekening. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde omzetmonitor 2001 DHZ-branche Nederland van GfK Marketing service.

Redactie economie
27 March 2002 09:38Gewijzigd op 13 November 2020 23:29Leestijd 2 minuten

De totale bestedingen in de DHZ-branche bedroegen in 2001 3939 miljard euro, dat is per Nederlander gemiddeld 246 euro. Het aandeel van de bouwmarkten is met ruim 9 procent gegroeid en bedraagt in 2001 2,7 miljard euro. Grote groeiers in het assortiment zijn parket, laminaat en tuin.

Bouwmarkten zijn -net als supermarkten- populair bij consumenten door in ruim opgezette winkels een breed assortiment te presenteren (one stop shoppen) en flexibel in te spelen op consumentenwensen. Bovendien zijn bouwmarkten goed bereikbaar per auto en hanteren ze, na de verruiming van de Winkeltijdenwet, ruime openingstijden voor de klusser.

De bouwmarkten gaan de komende jaren fors investeren in het trainen en opleiden van 3000 tot 5000 DHZ-medewerkers om hun concurrentiekracht en aantrekkelijkheid voor consumenten verder te versterken. De vakopleiding voor medewerkers is ’klusgericht’ opgezet. Minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft voor het opleiden van de medewerkers van de Nederlandse bouwmarkten een subsidie van een 0,5 miljoen euro toegezegd.

Leden van de Vereniging van Winkelketens in de DHZ-branche (VWDHZ) zijn Gamma, Karwei, Praxis, Formido, Inkoopcombinatie Bouwen en Wonen (Boer Staphorst, Nijhof Zelfbouw, Inter Chalet en Bouwmarkt Groenen), Hornbach, Multimate, Hubo, Doeland, Big Boss, Welkoop en Boerenbond. De leden realiseren gezamenlijk een omzet van bijna 2,3 miljard euro met 15.000 medewerkers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer