Er is nog hoop voor verlieslijdend Blokker
Nooit eerder draaide Blokker Holding zo’n groot verlies. Gaat het concern V&D achterna? Of is er hoop voor het moederbedrijf van winkelketen Blokker?
Ja, er ís hoop, zegt retaildeskundige Paul Moers. Hij wijst op de „prima strategie” die de directie in 2016 presenteerde: fris nieuw logo, andere presentatie in de winkels en een kwaliteitsslag in de aangeboden producten.
Maar diezelfde directie is alweer „op straat gemikt”, zoals Moers het uitdrukt. „De huidige leiding knabbelt aan de strategie door weer naar de onderkant van de markt te bewegen en de strijd aan te gaan met winkels als Action en Big Bazaar. Dom, want die strijd is niet te winnen.”
Toch denkt Moers dat het concern in 2019 break even zal draaien of misschien zelfs een kleine winst weet te scoren. Want in dat historische verlies van 344 miljoen euro zit ruim 150 miljoen euro aan kosten voor de herstructurering van het bedrijf.
En dus is Moers optimistisch, al maakt hij zich wel zorgen over de opstelling van familie Blokker, grootaandeelhouder van de keten. „Via via hoor ik geluiden dat de familie zich te veel bemoeit met de koers van het bedrijf. Terwijl je niet moet zwalken, maar vast moet houden aan je strategie. De familie doet er goed aan de directie de vrijheid te geven.”
Ingegrepen
Blokker lijdt weliswaar grote verliezen, maar gaat V&D voorlopig nog niet achterna, zegt retail- en marketingdeskundige Cor Molenaar. Het concern heeft namelijk ingegrepen toen het bedrijf in zwaar weer terechtkwam en dat heeft V&D nooit gedaan. Bovendien heeft Blokker een grote vastgoedportefeuille, waardoor de financiële positie nog niet zo slecht is.
„Er is veel kritiek geweest rond het vertrek van de topman”, weet Molenaar, die daar niet in mee wil gaan. Hij benadrukt dat het moeilijk is om van buitenaf precies te beoordelen hoe het er in het bedrijf aan toe gaat. „Ik merk wel dat ze met reclames een goede toon te pakken hebben en dat het in de winkels drukker is. Ik denk dat ze de opgaande lijn hebben gevonden.”
Blokker Holding heeft aangegeven niet met de pers te willen praten. Onverstandig, oordeelt Moers. „De negatieve sfeer die om het bedrijf hangt, kan zomaar overslaan op klanten en medewerkers. De enige manier om het imago te verbeteren, is om goede verhalen te vertellen. En die zijn er, want er gebeuren mooie dingen. Zoals de bestelzuilen die je tegenwoordig in winkels vindt. Is een product op? Dan bestel je hem gewoon online.”
Geschrokken
Vakorganisatie RMU zegt geschrokken te zijn van het verlies van Blokker Holding, maar ziet ook dat een deel van het verlies logisch verklaarbaar is. „We hopen dat het herstel in de omzet van het laatste kwartaal zich doorzet naar herstel in de toekomst. In het belang van de duizenden medewerkers blijft de RMU de ontwikkelingen bij Blokker op de voet volgen.”