Mens & samenleving

Nationale Ouderendag: kolossen op Maasvlakte 2 maken veel indruk

Hoofdschuddend stapt Kees van Liere (75) uit de bus bij Futureland na een rondrit over de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam. „Ik wist niet dat gebied zó uitgestrekt is.”

6 October 2017 07:26Gewijzigd op 17 November 2020 02:31
Kees van Liere geniet van het dagje op de tweede Maasvlakte. beeld Roel Dijkstra Fotografie
Kees van Liere geniet van het dagje op de tweede Maasvlakte. beeld Roel Dijkstra Fotografie

Gids Wouter strooit tijdens de busrit kwistig met feiten en cijfers: „We rijden op de rondweg van de Eerste Maasvlakte. Het terrein van Maasvlakte 2, rechts van ons, lag in 2008 nog 18 meter onder de zeespiegel.”

Iets verderop: „De treinen die hier rijden, zijn zo’n 750 meter lang. Dat is een van de redenen waarom dit viaduct is aangelegd. Niemand wordt vrolijk als hij voor een spoorwegovergang staat en zo’n lange trein passeert.”

De gids vertelt over de zachte zeewering van Maasvlakte 2: strand en duinen over een lengte van 7,5 kilometer. „De ruim 2 miljoen helmgrasplanten op de duinen zijn met de hand gepoot.”

Beperkingen

Van Liere heeft het dagje op de nieuwe Maasvlakte te danken aan zijn dochter Cora, die bij hem in Hendrik-Ido-Ambacht woont. „Sinds het overlijden van zijn vrouw en mijn moeder, inmiddels vijftien jaar geleden, zorgt mijn vader voor het huishouden. En voor mij, omdat ik na een rugoperatie veel beperkingen heb. Hij laat hiervoor veel leuke dingen schieten. Hij zou ontzettend graag eens naar de nieuwe Tweede Maasvlakte gaan”, mailde Cora na een oproep in deze krant.

Een bezoek aan het nieuwe havengebied blijkt inderdaad aan haar vader besteed. Regelmatig neemt hij tijdens de door Futureland georganiseerde busrit over het terrein en de rondvaart door de haven woorden als „schitterend” en „indrukwekkend” in de mond. Zo ook bij het bezoek aan de containerterminal van APM, waar onbemande vrachtwagens en kranen hun werk doen.

Stickerboek

Van Liere heeft sinds zijn veertiende gewerkt. Eerst in de aardappelhandel van zijn vader in Borssele. Later kwam hij in de oliehandel terecht. „We laadden en losten onder andere grote tankschepen.”

Het liefst was hij gaan varen, bekent hij. „Dat mocht echter niet van mijn ouders, omdat ik dan mogelijk op zondag had moeten werken. Schepen hebben nog altijd mijn hart.”

Van Liere haalt een stickerboek uit zijn tas. „Dit boek heb ik nog van mijn vrouw gekregen. Ik zit vaak urenlang aan de waterkant om schepen te spotten, veelal in Vlissingen. In het stickerboek noteer ik de datum en de plaats bij de vlag waaronder een passerend schip vaart. Ik kan vooruit, want er zijn nog voldoende lege plekken in mijn boek.”

Vandaag gaat alle aandacht uit naar schepen zoals de MSC Oliver, waar de boot van Futureland langsvaart; een kolos van zo’n 400 meter lang en 60 meter breed met een capaciteit van 19.224 containers. Een sleephopperzuiger lost zijn zandlading, zodat Maasvlakte 2 langzaamaan verder groeit. Tot nu toe is 70 procent van dit gebied gerealiseerd.

Alles is er groot. De containerkranen zijn 100 meter hoog en hebben een giek van 150 meter. De grootste containerschepen hebben een diepgang van 16 meter. Van Liere: „Soms duizelt het me.”

futureland.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer