Binnenland

„Digibeet dupe van lakse Belastingdienst”

De Belastingdienst houdt zich maar half aan de toezegging om in uitzonderlijke gevallen schriftelijk te blijven corresponderen met belastingplichtigen over hun toeslagen.

Redactie binnenland
3 July 2017 11:34Gewijzigd op 17 November 2020 02:01
beeld ANP, Remko de Waal
beeld ANP, Remko de Waal

Dat zegt boekhouder W. A. van de Lagemaat uit Scherpenzeel, die daarover een klacht heeft ingediend bij de Nationale Ombudsman.

De ombudsman heeft de ontvangst van de klacht bevestigd. Van de Lagemaat, die een eigen administratiekantoor heeft, neemt het op voor digibeten die nog niet in staat zijn om veilig met de computer om te gaan.

Enkele jaren geleden lanceerde de fiscus de digitale berichtenbox mijnoverheid.nl. Vorig jaar liet de dienst weten het versturen van blauwe enveloppen geleidelijk aan te willen afbouwen. Beschikkingen over bijvoorbeeld zorgtoeslagen zouden alleen nog digitaal worden verstuurd.

Na protesten vanuit de Tweede Kamer koos de fiscus alsnog voor een coulancebeleid. Wie aangaf echt niet digitaal te kunnen of willen communiceren, zou worden ontzien. „Deze burgers zouden een papieren kopie ontvangen voor ieder bericht dat door de Belastingdienst naar de berichtenbox wordt gestuurd”, aldus Van de Lagemaat desgevraagd.

Zo ontving een van zijn cliënten op 2 september vorig jaar een keurige brief over de definitief berekende zorgtoeslag over 2015. De inhoud? De fiscus meldde de hoogte van het bedrag en voegde daaraan toe: „Onder ”Mijn toeslagen” op toeslagen.nl ziet u de gegevens waarmee wij uw toeslagen hebben berekend. U vindt deze specificatie onder het tabblad ”Mijn beschikkingen”.”

„Het coulancebeleid is dus een wassen neus”, concludeert Van de Lagemaat. „Burgers die de gegevens willen verifiëren, worden zo alsnog het web opgestuurd.”

Drieënhalve maand nadat de administrateur namens zijn cliënt protest aantekende bij de dienst volgde een reactie. Volgens de fiscus werd ook op de oude, papieren beschikking uitsluitend de hoogte van de toeslag vermeld en moesten burgers nadere gegevens zelf opzoeken via ”Mijn Toeslagen”. Kortom, er verandert niets.

„Een leugentje om bestwil”, zegt Van de Lagemaat verontwaardigd. „Op de voorlopige beschikking stond inderdaad alleen een bedrag, maar de definitieve werd op papier wel degelijk voorzien van een toelichting.

Waarom hij aan de bel trekt bij de Nationale Ombudsman? Van de Lagemaat: „Over digibeten die cliënt zijn bij ons maak ik me geen zorgen. Die helpen wij wel verder als ze bij ons aankloppen. Mij gaat het om alle ouderen die nog niet digitaal zijn en van het kastje naar de muur gestuurd worden. Dit moet worden rechtgezet.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer