Economie

Kosten betaalrekeningen verder omhoog

Bijna alle banken hebben de kosten voor hun betaalproducten verder opgeschroefd. Niet alleen de vaste kosten voor de betaalrekening en betalen buiten eurolanden, ook de tarieven voor papieren afschriften werden hoger. Dat maakte de Consumentenbond woensdag bekend op basis van eigen onderzoek.

ANP
22 March 2017 10:15Gewijzigd op 17 November 2020 01:05
beeld ANP
beeld ANP

ING verhoogde per 1 januari de kosten van alle pakketten (voor bestaande klanten), behalve van zijn OranjePakket. Het ING BasisPakket werd 18 procent duurder (23,64 euro per jaar). In twee jaar tijd steeg de prijs voor dit pakket met liefst 36 procent.

Klanten van Rabobank betalen per 1 april 1,20 euro extra per jaar. Voor het goedkoopste pakket betekent dat een prijsstijging van ruim 8 procent. Triodos Bank verhoogde de vaste jaarlijkse kosten ook met 1,20 euro (ruim 4 procent) maar verlaagde als enige de rente voor rood staan: van 12 naar 10 procent.

Bij ABN Amro werd in juli 2016 het ‘BetaalGemak Max - pakket’ duurder en is de rentevergoeding gezakt van 0,5 naar 0,2 procent. ASN Bank, Knab en SNS verhoogden geen kosten, maar verlaagden wel de rente over het positieve saldo op de betaalrekening. De andere banken geven overigens helemaal geen rente op de betaalrekening.

Volgens de Consumentenbond stopte ING in april vorig jaar met het aanbieden van een aantal pakketten. Hoewel bestaande klanten die pakketten konden houden, probeerde ING hen te verleiden over te stappen naar het ‘digitale en voordelige’ OranjePakket. De Consumentenbond ontving meerdere klachten van klanten die dat deden, maar helemaal niet zo voordelig uit bleken te zijn. Bij dit pakket bleek een tweede betaalpas à 12 euro verplicht.

Klagen hielp niet; eenmaal overgestapt konden ze niet terug. Bij ABN Amro, Rabobank, RegioBank en SNS is een tweede betaalpas niet verplicht.

Volgens een woordvoerster van ING heeft de forse tariefsverhoging te maken met onder meer gestegen posttarieven en hogere kosten voor het afhandelen van contant geld. „We begrijpen dat tariefswijzigingen niet leuk zijn voor onze klanten, maar we doen er alles aan om scherpe tarieven te bieden voor de diensten die onze klanten willen gebruiken”, aldus de zegsvrouw.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer