Boycot grote adverteerders deert Facebook niet
Facebook heeft in het derde kwartaal ruim een vijfde meer inkomsten uit advertenties gehaald, ondanks de boycot die veel grote bedrijven deze zomer tegen het socialmediabedrijf afkondigden. Over de nabije toekomst is het techconcern, dat ook Instagram en WhatsApp bezit, pessimistischer. De dreiging van strengere regelgeving voor socialemediabedrijven zorgt voor onzekerheid.
De omzet in het derde kwartaal bedroeg 21,5 miljard dollar, een stijging van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Die toename was volledig toe te schrijven aan gestegen inkomsten van adverteerders die platforms van Facebook gebruiken. De operationele winst steeg daarbij met 12 procent tot 8 miljard dollar.
Daarmee lijkt de advertentiestop die onder andere Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico tegen Facebook afkondigden weinig te deren. De bedrijven kondigden in juli aan voorlopig niet meer via Facebook te adverteren, omdat het bedrijf te weinig zou doen om racisme en haat op zijn platforms te bestrijden.
Uit een toelichting van financieel directeur David Wehner komt naar voren dat de gevaren voor Facebook niet zozeer uit de hoek van adverteerders komen. Voor 2021 voorziet hij „toenemende onzekerheid”. Die ontstaat onder andere door aangescherpte privacymaatregelen in het besturingssysteem voor iPhones, waardoor het mogelijk moeilijker wordt munt te slaan uit persoonsgegevens.
Daarnaast beperken autoriteiten in de Europese Unie het sturen van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten door socialmediabedrijven, nadat het Europese Hof van Justitie een verdrag daarover ongeldig had verklaard. Ook in eigen land ligt het Amerikaanse bedrijf onder vuur. Een commissie van Amerikaanse Congresleden oordeelde onlangs vernietigend over de monopoliepositie van Facebook en zinspeelde op de gedwongen opsplitsing van het bedrijf.
Ondanks de toenemende kritiek op Facebook, stijgt het aantal gebruikers van de social media nog altijd aanzienlijk. In september hadden de sites van het Amerikaanse internetconcern 1,8 miljard dagelijks actieve gebruikers, 12 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg even hard tot ruim 2,7 miljard mensen.