Pijler HSL–spoorbrug Hollandsch Diep verzakt
Een van de pijlers van de nieuwe spoorbrug voor de hogesnelheidslijn over het Hollandsch Diep blijkt te zijn verzakt. Dat heeft de Projectorganisatie Hogesnelheidslijn–Zuid dinsdag bekendgemaakt. Woensdag zal de organisatie een proefmeting uitvoeren op de brug om te kijken hoe de pijler zich houdt.
De meting gebeurt met een aantal met zand geladen vrachtwagens die de brug op zullen rijden. Deskundigen zullen kijken wat het effect is van het gezamenlijke gewicht van 750 ton op de bewuste pijler. Het gaat om de vierde pijler gerekend vanaf de Brabantse kant.
De verzakking kwam onlangs aan het licht tijdens een reguliere meting. Volgens een woordvoerder van de projectorganisatie is er bij de bouw vanuit gegaan dat de pijlers mogen bewegen met een marge van 50 millimeter per honderd jaar. Uit de recente meting bleek dat een van de pijlers blijft bewegen in neerwaartse richting.
„Er liggen nog geen rails op de brug, maar we willen het zekere voor het onzekere nemen. Als de rails er straks wel liggen moeten treinen er veilig met 300 kilometer per uur overheen kunnen rijden”, aldus de woordvoerder.
Hoe groot de eventuele schade is en of de oplevering door deze tegenslag wordt vertraagd, kon de woordvoerder nog niet zeggen. „We gaan eerst meten en dan zien we wat er moet gebeuren.”
De spoorbrug voor de hogesnelheidslijn is gebouwd door de bouwcombinatie HSL Drechtse Steden, waarin Ballast Nedam, Strukton, HBG. Van Hattum en Blankevoort, Van Oord en Maasdiep samenwerken. Of deze bedrijven voor de eventuele schade moeten opdraaien, is nog niet bekend.