Toledo epicentrum van televisiecampagnes
Voordat het zelfs maar licht is in Toledo, Ohio, kunnen de inwoners van de industriestad al weer kennis nemen van de jongste standpunten van president Bush en de Democraat John Kerry. De ruim 300.000 zielen tellende stad is het epicentrum van het reclamegeweld rond de presidentsverkiezingen van 2 november en er lijkt geen ontkomen aan, meldt The Washington Post maandag.
Welke televisiezender de inwoners van de stad in het noordwesten van de ’battleground state’ ook maar aanzetten, de kans is groot dat ze worden geconfronteerd met een ingeblikte politieke boodschap van een van de twee kampen. Tussen maart en eind september hebben de vier belangrijkste zenders in de stad niet minder dan 14.273 reclamespotjes uitgezonden van beide partijen.
Toledo verdient daarmee de twijfelachtige eer de zwaarst met reclame gebombardeerde stad te zijn in de ’battleground states’ waar het er om gaat spannen bij de stembusgang van begin volgende maand. Recentelijk bereikte de reclamedichtheid op de buis er de twijfelachtige waarde van zes spotjes in negentien minuten tijd.
Bush en Kerry zullen tussen juli en de dag van de verkiezingen naar schatting voor 8 miljoen dollar aan spotjes hebben uitgezonden in deze ene stad, zegt commercieel medewerker Mary Gerken van een van de vier televisiezenders uit Toledo. Dat is drie keer zoveel als in 2000, voegt ze er aan toe.
Of de hoos aan politieke boodschappen veel effect zal hebben, valt nog maar te bezien. Bij veel inwoners begint reclame moeheid de overhand te krijgen. Alle spotjes ten spijt lijken ze hun voorkeur niet meer te zullen wijzigen. Zelfs campagnevoormannen twijfelen aan het nut van de niet aflatende barrage. Stoppen blijkt echter moeilijk te zijn, omdat de tegenpartij wel door blijft gaan. „Het is een soort wapenwedloop", geeft Jim Ruvolo, de campagnechef van Kerry in Ohio, toe.