Twitter scherpt beleid tegen nepnieuws verkiezingen verder aan
Twitter maakt het nog moeilijker voor gebruikers om misleidende informatie over de Amerikaanse verkiezingen te verspreiden. De berichtendienst wil voorkomen dat nepnieuws ‘viraal’ gaat.
Mensen die een bericht willen retweeten dat als desinformatie is gelabeld worden eerst verwezen naar wél geloofwaardige informatie, zodat ze nog even kunnen nadenken. Gebruikers worden vanaf volgende week naar waarschuwingen geleid voordat ze zo’n bericht kunnen doorsturen. Het Amerikaanse bedrijf wil gebruikers aanmoedigen een bericht niet zomaar te retweeten, maar er ook zelf commentaar aan toe te voegen.
Er komen extra waarschuwingen en beperkingen bij misleidende tweets van politici en campagneteams en Amerikaanse accounts met meer dan 100.000 volgers.
Twitter scherpte eerder zijn beleid tegen berichten die zijn bedoeld om het vertrouwen in de Amerikaanse verkiezingen te ondermijnen al aan. Valse claims over een verkiezingswinnaar worden gelabeld. Oproepen om verkiezingsresultaten te beïnvloeden, en aanmoedigingen tot geweld worden verwijderd.
Duizenden tweets zijn de afgelopen tijd voorzien van een waarschuwingslabel, ook van president Trump. Bijvoorbeeld zijn opmerking dat het resultaat van de verkiezingen weleens nooit nauwkeurig zou kunnen worden vastgesteld kreeg een corrigerende mededeling.