Inspectie: marineschepen liggen illegaal in marinehaven
Defensie heeft het al sinds 2018 aan de stok met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), omdat in de marinehaven in Den Helder marineschepen afgemeerd liggen zonder omgevingsvergunning. De toezichthouder heeft daarvoor een last onder dwangsom tot 1 miljoen euro opgelegd.
Dat blijkt uit een recente uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag, die Defensie voorlopig het voordeel van de twijfel gunt. De opgelegde dwangsom is opgeschort en hoeft in ieder geval dit jaar niet te worden betaald. De rechter stelt vast dat de partijen „ten diepste verdeeld” zijn. Mogelijk moet een bodemprocedure uitkomst bieden.
De rechter spoort de strijdende partijen evenwel aan samen tot een oplossing te komen waarbij de schepen gewoon kunnen blijven liggen. „Het gaat om twee belangrijke instellingen van de centrale overheid die hun verschillen van inzicht toch primair door goed overleg zouden moeten kunnen oplossen.”
De Nieuwe Haven in Den Helder is al sinds 1954 de thuishaven van de Nederlandse marine. Sinds 2012 geldt daarvoor een omgevingsvergunning. Maar Defensie en de ILT zijn het oneens over hoe die precies moet worden uitgelegd. Het draait daarbij vooral om de vraag of de schepen wel of niet tot de inrichting van de haven behoren.
De toezichthouder stelt dat voor het afmeren en permanent laten liggen van marineschepen een andere vergunning moet worden aangevraagd, en dat de schepen anders weg moeten uit de Nieuwe Haven. Na een controlebezoek in augustus 2018 besloot de ILT daarop te gaan handhaven.
Defensie bestrijdt dat de huidige vergunning onvoldoende is, maar de ILT wees de ingediende bezwaren af. Een vertrek van de schepen uit de Nieuwe Haven is volgens Defensie geen optie, omdat zij nergens anders terechtkunnen en hun inzetbaarheid dan in gevaar zou komen.