Kifid rondt in eerste halfjaar 75 klachten over woekerpolissen af
Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) heeft het afgelopen half jaar 75 klachten over woekerpolissen afgerond. Voor een derde hiervan is door bemiddeling een oplossing gevonden tot tevredenheid van consumenten en verzekeraar. In 43 zaken heeft de geschillencommissie uitspraak gedaan.
Beleggingsverzekeringen, ook wel woekerpolissen, vormen een slepende kwestie waarbij veel klanten zich gedupeerd voelen. In 2006 kwam aan het licht dat bij veel beleggingsverzekeringen veel te hoge kosten in rekening zijn gebracht. Nog altijd ontvangt Kifid nieuwe klachten. Het afgelopen halfjaar dienden 45 consumenten een klacht over een woekerpolis in bij Kifid.
Er liggen nog meer dan 600 klachten over woekerpolissen op de plank bij Kifid. „Bij de start van de aanpak voor de behandeling van beleggingsverzekeringsklachten in april 2018 was de voorraad nog 827”, zegt Eveline Ruinaard, voorzitter van de geschillencommissie. De afgelopen jaren heeft het financiële klachteninstituut circa 400 zaken afgerond.
„Wij zullen doorgaan op de ingeslagen weg: bemiddelen waar dat mogelijk is en als dat niet lukt, doet de geschillencommissie een uitspraak”, aldus Ruinaard. „Die uitspraken maken duidelijk wat de koers van Kifid is. Op basis daarvan zien we partijen er alsnog samen uitkomen. Dat biedt vaak sneller duidelijkheid dan nog verder procederen.”