Aanbod radiozenders verschraalt
De veiling van de radiofrequenties in 2003 heeft geleid tot verschraling van het aanbod. Vrijwel alle zenders mikken op de doelgroep van 20- tot 49-jarigen die voor adverteerders interessant is.
Bovendien moesten omroepen te veel investeren. Dit geld is momenteel nog niet terug te verdienen.
Dat blijkt uit een onderzoek van de zakelijke dienstverlener KPMG onder luisteraars, radiostations, adverteerders en mediabureaus. De resultaten werden dinsdag bekendgemaakt.
De veiling van de radiofrequenties was bedoeld om de schaarse etherfrequenties te reorganiseren. Verder moest de verscheidenheid in de ether gestimuleerd worden. Dat is blijkens het onderzoek niet gelukt. De radiozenders betaalden in totaal ongeveer 340 miljoen euro.
Volgens G. van der Snoek van KPMG blijven bijna alle omroepen onder hun verwachtingen. „Het is dan ook niet uitgesloten dat enkele exploitanten voortijdig de strijd moeten opgeven.”
De omroepen moeten hun investeringen terugverdienen in iets meer dan acht jaar, de maximumlooptijd van de licenties. „Met grote marketingbudgetten en de inzet van top-dj’s proberen de stations hun marktaandeel te vergroten. Deze strategie is contraproductief en leidt tot een homogeen aanbod. Nu al blijkt dat de luisteraar nauwelijks nog het verschil tussen de stations hoort.”