Koeriersbedrijf DHL wil Brussel niet helemaal verlaten
Het koeriersbedrijf DHL heeft geen plannen om de luchthaven Zaventem bij Brussel helemaal te verlaten. Tegelijkertijd is het volgens de top van DHL niet meer mogelijk om van Zaventem het centrale Europese sorteercentrum te maken. Dat heeft DHL–topman Kruse zaterdag gezegd in een gesprek met het Vlaamse dagblad De Tijd.
Om van Zaventem het grote Europese distributiecentrum te maken zou het bedrijf jaarlijks 35.000 nachtvluchten moeten kunnen uitvoeren. De Belgische regering–Verhofstadt wil echter maar toestemming geven voor 22.000 nachtvluchten. Daarmee kan Zaventem volgens Kruse een regionaal sorteercentrum blijven voor West–Europa of degraderen tot knooppunt voor de Benelux alleen. Hoe dan ook lijkt DHL, onderdeel van Deutsche Post, ertoe genegen in het Oost–Duitse Leipzig een groot distributiecentrum te beginnen.
De vakbonden vrezen verlies van bijna 2000 banen als alleen een Benelux–knooppunt overblijft. Het administratieve Europese hoofdkantoor, waar nog eens ruim 3000 personen werken, zou wel in Brussel blijven. De bonden doen een beroep op de regionale regeringen van Vlaanderen en Brussel om toch in te stemmen met meer nachtvluchten.
De gewesten Vlaanderen en Brussel, die moeten instemmen met het al moeizaam tot stand gekomen compromisvoorstel voor 22.000 nachtvluchten van Verhofstadt, schuiven de hete aardappel echter voortdurend naar elkaar door. Zij willen dat het andere gewest de meeste overlast voor zijn rekening neemt. De regering–Verhofstadt moet grondwettelijk ook een akkoord sluiten met de regioregeringen en kan de zaak er dus niet door drukken.
Vrijdag ketste een groot raamakkoord op het laatste moment af, omdat de Franstalige christen–democraten en groenen in de Brusselse gewestelijke regering uiteindelijk niet wilden instemmen met meer nachtvluchten, uit vrees kiezers in de betere buitenwijken van Brussel te verliezen.
Dat leidde vrijdagavond laat al tot een zware uithaal van voorzitter Stevaert van de Vlaamse socialisten. Hij dreigde er zelfs mee de netto geldstroom van Vlaanderen naar Brussel stop te zetten als het hoofdstedelijk gewest niet instemt. Daarmee legde hij een kleine bom onder het Belgisch staatsbestel.
Stevaert omschreef Franstalige christen–democraten en groenen, die juist weer niet in de regering–Verhofstadt zitten, als „lilliputter–partijtjes, die alles blokkeren". Partijleider Durant van de Franstalige groene partij Ecolo reageerde zaterdag zwaar gepikeerd op die uitspraak van Stevaert. „Hij is onnodig olie op het vuur aan het gooien", aldus Durant. „Dat is gevaarlijk." Durant moest in het verleden aftreden als transportminister in de eerste regering–Verhofstadt, omdat zij toen al meer nachtvluchten blokkeerde.
De verhoudingen tussen de nationale of federale regering en de gewesten Brussel en Vlaanderen zijn de laatste dagen zwaar verzuurd. Overleg tussen de drie regeringen op maandag moet uitkomst brengen. Premier Verhofstadt zal daar ook weer aan deelnemen, nadat hij dinsdag enkele ribben brak bij een auto–ongeluk.
Zonder akkoord dreigt de regering–Verhofstadt in een zware crisis terecht te komen, omdat het banenverlies bij DHL moeilijk te verkopen is. Verhofstadt had aangekondigd in zijn tweede ambtstermijn juist 200.000 nieuwe banen te zullen creëren.