WeTransfer wint internet-Oscar voor beste webdienst ter wereld
Het Amsterdamse techbedrijf WeTransfer heeft een Webby Award gewonnen, een 'Oscar van het internet'. Zijn dienst Paste, waarmee collega's samen een presentatie kunnen opzetten, werd uitgeroepen tot beste webdienst in de wereld. Het in 2009 opgerichte WeTransfer is voornamelijk bekend als gratis dienst om online grote bestanden uit te wisselen.
Het Amsterdamse reclamebureau 72andSunny won een Webby in de categorie ‘Experimenteel en vreemd’, met een reclame voor douche- en scheerschuim van Lynx, een Brits merk van Unilever dat in Nederland wordt verkocht onder de naam Axe.
Andere Nederlandse genomineerden grepen naast de prijzen. Zo was Google Nederland genomineerd met zijn 1 aprilgrap van vorig jaar. Google maakte mensen wijs een app te hebben gemaakt waarmee ze konden praten met hun planten en waarmee planten bijvoorbeeld om water konden vragen. Google had de dienst, Google Tulip, zogenaamd ontwikkeld in samenwerking met de universiteit in Wageningen.
De Vrijheidsverhalen die vorig jaar op 4 mei in Amsterdam hingen, kregen ook geen award. Op reclameborden door de hele stad stonden codes. Wie die scande met een smartphone, hoorde wat op die plek was gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het project ‘Memorials of Amsterdam’, zoals de Webby Awards het noemde, was genomineerd in de categorie beste muziek in een podcast.
De website van het project The Ocean Cleanup, dat plastic afval uit de oceanen wil verwijderen, was genomineerd in de categorie ‘Groen’. De site is gemaakt door het Amsterdamse creatieve bureau GRRR. De site van het Rotterdamse architectenbureau Powerhouse Company werd niet uitgeroepen tot de beste architectuursite ter wereld. KLM was twee keer genomineerd met het project iFly KLM 2020, waarin twintig opvallende souvenirs van over de hele wereld worden getoond. De awards voor toerisme en voor website-ontwerp gingen echter naar anderen.
Beroemdheden als zangeres Miley Cyrus en actrice Kristen Bell kregen speciale Webbies voor de manier waarop ze sociale media gebruiken om anderen te helpen door de coronacrisis te komen. De app Houseparty werd uitgeroepen tot doorbraak van het jaar. Gebruikers kunnen met elkaar beeldbellen en spelletjes spelen in de app. Ze kunnen virtueel samen zijn nu ze door lockdowns even niet samen kunnen zijn. De 17-jarige Amerikaanse scholier Avi Schiffmann is uitgeroepen tot persoon van het jaar. Al in december, toen het coronavirus alleen woedde in Wuhan, begon hij de site ncov2019.live om de uitbraak te volgen.