Coronacallcenter spil in Belgisch contactonderzoek
Om contacten van mensen die besmet zijn met het coronavirus op te sporen zet België een callcenter op met tot 2000 medewerkers. Zij zullen „proactief” contact opnemen met inwoners die positief hebben getest op Covid-19 en met iedereen waarmee ze recent in contact zijn geweest.
Potentieel besmette burgers wordt gevraagd in quarantaine te gaan en/of zich te laten testen. Dat systeem moet voorkomen dat nieuwe besmettingshaarden ontstaan als het openbare leven verder op gang komt. Het moet operationeel zijn tegen 11 mei, als naar verwachting de winkels weer opengaan.
In Vlaanderen gaat het om 1200 medewerkers, die met hulp van de ziekenfondsen worden getraind. Ook wordt een aantal „veldwerkers” opgeleid die mensen bezoeken die niet of moeilijk telefonisch bereikbaar zijn.
De telecombedrijven in België bieden technische en financiële steun. Zij verwachten een „bijzonder hoog” aantal uitgaande oproepen en sms’jes vanuit het door de overheid beheerde callcenter. De bedrijven hebben besloten een groot deel van de kosten niet in rekening te brengen „als onderdeel van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en als een teken van solidariteit”.
Eerder werd duidelijk dat België voorlopig afziet van een corona-app om de verspreiding van het virus in kaart te brengen.