Buitenland

El Pais heeft spijt van smakeloze wervingsactie

De Spaanse krant El Pais heeft zich vrijdag op zijn voorpagina verontschuldigd voor een marketingstunt.

AP
17 September 2004 23:02Gewijzigd op 14 November 2020 01:39

Het dagblad stuurde begin deze week meer dan 50.000 e-mailtjes rond met twee foto’s van de skyline van Manhattan, een van voor, en een van na de aanslagen van 11 september 2001 „In een dag kan veel veranderen”, luidde het bijschrift. „Moet je je voorstellen wat er in drie maanden kan veranderen.”

De promotieactie was bedoeld om klanten te trekken voor de betaalde interneteditie van de krant. Wie daarop een jaarabonnement neemt, krijgt de eerste drie maanden gratis. De advertentie viel evenwel volledig verkeerd. Volgens de critici is het ongepast om menselijk leed te gebruiken als lokkertje.

El Pais is het daar achteraf gezien mee eens. De krant laat onderzoeken wie de campagne heeft bedacht en belooft „passende maatregelen” te treffen tegen de betrokkenen. Ook de uitgever bood zijn verontschuldigingen aan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer