Sms-bedrijf klaagt KPN aan bij Opta
ClubMessage, dat bedrijven en organisaties pakketten met sms-diensten aanbiedt, heeft aangekondigd dat hij bij de telecomtoezichthouder Opta een klacht zal indienen tegen KPN Mobile.
Het bedrijf uit Breda klaagt dat door de prijzenslag in sms’jes het bijna net zo goedkoop is geworden om privé-berichtjes te versturen via een mobiele telefoon als wanneer organisaties op de zakelijke markt een bulkpakket berichten inkopen.
„Het is onbegrijpelijk dat KPN Mobile en andere operators de prijzen voor afnemers van bulk-sms niet willen verlagen. Op deze manier wordt het ClubMessage onmogelijk gemaakt dit deel van onze diensten rendabel aan te bieden. Dit komt de concurrentie in de telecombranche niet ten goede”, aldus directeur J. Glabbeek van het bedrijf donderdag. ClubMessage zegt onder meer Heineken, Philips, Radio 538 en de FNV als klant te hebben.
Deze zomer is een prijzenslag ontketend onder telecombedrijven op de sms-markt. Een zegsman van KPN wees erop dat de prijzen alleen zijn verlaagd voor een bepaalde doelgroep, namelijk de jongeren. „Net als bij andere telecombedrijven overigens.” De marktleider rekent volgens hem voor een berichtje voor mensen die een abonnement hebben bij het jongerenmerk Hi 6 cent, en in geval van een vooraf gekochte belkaart (prepaid) 9 cent.
„Het is onzin om te stellen dat wanneer wij ervoor kiezen de prijzen aan te passen voor een bepaalde doelgroep, wij dat automatisch ook voor anderen moeten doen”, stelde de woordvoerder. Volgens hem heeft de zakelijke markt met zijn bulkpakketten eerder al kunnen profiteren van lagere tarieven. „Die zijn net zo laag gebleven. Je kunt dan ook niet stellen dat zij benadeeld worden nu andere doelgroepen van lagere prijzen genieten.”