Heineken trekt vooruitzichten in na daling bierverkoop
Bierbrouwer Heineken denkt in het eerste kwartaal 4 procent minder bier en andere drank te hebben verkocht als gevolg van de coronapandemie. De situatie zal in het tweede kwartaal alleen maar verslechteren, waarschuwt het Nederlandse drankconcern. Heineken trekt daarom alle eerder gemelde prognoses voor het boekjaar 2020 in.
De verwachte daling waar Heineken voor waarschuwt is op autonome basis. Dat betekent onder andere dat het effect van overnames of de verkoop van bedrijfsactiviteiten zijn weggefilterd. Aan bier verwacht Heineken in het eerste kwartaal 2 procent minder te hebben verkocht. De definitieve kwartaalcijfers maakt Heineken 22 april bekend.
Bierbrouwers wereldwijd hebben te lijden onder de gedwongen sluitingen van cafés en andere horecagelegenheden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Daarnaast zijn in een aantal landen ook fabrieken gesloten. Heineken denkt vooral dat de wereldwijde economische neergang zijn weerslag zal hebben op de bierverkopen.
Heineken meldde in februari nog een stijgende omzet voor 2020 te verwachten. Een combinatie van grotere biervolumes, hogere prijzen en toegenomen verkoop van premiummerken had voor hogere opbrengsten moeten zorgen.
De bierbrouwer benadrukt nu dat de financiën aan het begin van coronacrisis op orde waren. De balans was volgens Heineken sterk, wat betekent dat het concern goed aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. Daarnaast beschikt het bedrijf over een kredietfaciliteit die nog niet volledig is opgenomen. De afgelopen weken zijn die financiële middelen aangevuld met extra leningen, maakt Heineken bekend.
Heineken kondigde een reeks maatregelen aan om werknemers en zakenpartners te helpen gedurende de pandemie. Tot het einde van 2020 zal de brouwer geen grootscheepse ontslagen doorvoeren. Het concern belooft leveranciers binnen de afgesproken termijn te betalen, waarbij kwetsbare kleine partijen vervroegd hun geld krijgen. De brouwer meldt ook klanten uit de horeca met extra maatregelen bij te willen staan, zonder daarbij verder in detail te treden.
Heineken doneert daarnaast 15 miljoen euro aan het Internationale Rode Kruis. Dat geld is voornamelijk bedoeld voor hulp aan kwetsbare groepen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.