TUI gaat vakantiegangers Noord-Italië niet repatriëren
Reisorganisatie TUI gaat reizigers die in Noord-Italië verblijven niet repatriëren. Momenteel zitten er in het gebied 155 wintersporters en twee „stedenreizigers” die bij TUI hebben geboekt. Zij mogen zelf besluiten of ze hun vakantie willen afmaken. Eventuele kosten voor een eerder vertrek zijn voor rekening van de reizigers en hun reisverzekering. Dat heeft TUI woensdagochtend laten weten in een reactie op het dinsdagavond aangescherpte reisadvies voor Noord-Italië.
Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken raadt Nederlanders af te reizen naar het gebied, waar het coronavirus om zich heen grijpt, als dat niet noodzakelijk is. Eerder gold het scherpere ‘oranje’ reisadvies alleen voor een klein gebied ten zuiden van Milaan. Dat is nu uitgebreid tot heel Noord-Italië, inclusief onder meer Genua en Bologna. Een aantal gemeenten in Noord-Italië die zijn afgegrendeld vanwege de uitbraak van het virus kunnen beter helemaal gemeden worden, adviseert Buitenlandse Zaken.
TUI laat verder weten contact op te nemen met klanten die nog moeten vertrekken naar Noord-Italië. Zij mogen kosteloos hun skigebied of stad wijzigen. Lukt dat niet, dan mogen zij kosteloos annuleren. Dit geldt vooralsnog alleen voor vertrekken tot en met 15 maart. „Wij volgen de situatie nauwlettend en passen de datum daar steeds op aan”, meldt TUI.
Sunweb liet dinsdagavond al weten dat wie via deze reisorganisatie aan het wintersporten is in Noord-Italië, zelf mag beslissen of de vakantie wordt afgemaakt of afgebroken. Onder de circa duizend Sunweb-vakantiegangers in dat gebied is een groep van negenhonderd Vindicat-studenten. Als die naar huis willen, gaat Sunweb dat regelen. De studenten willen volgens een woordvoerder van Sunweb overigens blijven. De andere toeristen zijn veelal met eigen vervoer gekomen en ze kunnen ook weer zelf terugrijden, aldus Sunweb.
Voor klanten die nog moeten vertrekken, hanteert Sunweb eenzelfde soort beleid als TUI: met iedereen die tussen nu en 15 maart zou vertrekken, is contact opgenomen. Iedereen krijgt een alternatief aangeboden. Als dat alternatief niet volwaardig is of mensen willen het echt niet, dan bekijkt Sunweb de zaken van geval tot geval. „Maar in principe kunnen mensen dan kosteloos annuleren.”
Vooralsnog heeft 85 procent van de klanten het alternatief aanvaard. Van de overige 15 procent moet een deel nog beslissen, een ander deel wil annuleren. Sunweb bekijkt van dag tot dag wat verder nodig is.