Bloomberg geeft record uit aan radio- en televisiespotjes
De Amerikaanse multimiljardair Michael Bloomberg, die een gooi doet naar het presidentschap, heeft nu al het record verbroken aan advertentie-uitgaven voor zijn verkiezingscampagne. Volgens Advertising Analytics spendeerde de oud-burgemeester van New York 364,3 miljoen dollar aan radio- en televisiespotjes. Dat is omgerekend 335,5 miljoen euro.
Bloomberg heeft nu al meer uitgegeven dan de voormalige president Barack Obama in 2012 tijdens zijn hele herverkiezingscampagne in 2012. Die had met 338,3 miljoen dollar het record in handen.
Ook aan onlineadvertenties geeft Bloomberg genoeg uit. Afgelopen week heeft hij 14,5 miljoen aan advertenties uitgegeven op Facebook en Google. Dat is meer dan het tienvoudige van wat zijn Democratische tegenstanders bij elkaar betaalden aan webadvertenties.
De andere Democratische kandidaten uitten eerder deze week kritiek op het exorbitante uitgavenpatroon van Bloomberg, die de campagne uit eigen zak betaalt. Ze vinden dat hij de verkiezing probeert te „kopen”.