McDonald’s plukt vruchten van bezorging en bestelzuilen
Hamburgers, frietjes en andere snacks van fastfoodketen McDonald’s hebben in de laatste drie maanden van 2019 meer geld in het laatje gebracht dan een jaar eerder. Volgens de nieuwbakken topman van McDonald’s, Chris Kempczinski, is de groei mede te danken aan de strategie die het bedrijf enkele jaren geleden invoerde.
Onder die koers zet de fastfoodketen meer in op het laten bezorgen van zijn menu’s en op nieuwe technologie, zoals bestelzuilen voor selfservice. Ook is McDonald’s hogere prijzen gaan rekenen voor zijn producten.
De vernieuwing zorgde ervoor dat op de Amerikaanse thuismarkt de opbrengsten van vestigingen die langer dan een jaar open zijn, harder stegen dan analisten hadden verwacht. In het voorgaande kwartaal viel de groei in de Verenigde Staten nog tegen.
De omzet van McDonald’s kwam in het vierde kwartaal uit op 5,3 miljard dollar, een stijging van 4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst steeg met 11 procent tot 1,6 miljard euro.