Economie

Onderpand leningen Rotterdam betwijfeld

Het is maar de vraag of de RDM-onderpanden die worden gegeven voor het Havenbedrijf Rotterdam voldoende zijn om het havenbedrijf schadeloos te stellen. De onderpanden zouden de gemeenten miljoenen kunnen gaan kosten, in plaats van dat ze geld opleveren.

Redactie economie
2 September 2004 11:13Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

Joep van den Nieuwenhuyzen verklaarde dinsdag dat hij op aandringen van het havenbedrijf extra zekerheden beschikbaar heeft gesteld: het voormalig cruiseschip ss Rotterdam en een dataverwerkingscentrum in Frankfurt. Samen zouden deze 96 tot 200 miljoen euro waard zijn. „Daarmee zijn de door het havenbedrijf gestelde garanties volledig gedekt”, aldus de ondernemer.

„Meneer Van den Nieuwenhuysen heeft de neiging de zaken naar zich toe te praten”, zegt het Rotterdams gemeenteraadslid F. van der Heijden (CDA), voorzitter van de havencommissie van de gemeenteraad. „Een van de dingen die nader uitgezocht moeten worden, is wat precies de bedrijven, waaronder RDM Technology, die door garantieverlening zijn overgegaan naar het havenbedrijf, waard zijn. Deze bewering van Van den Nieuwenhuyzen kan ik niet controleren.”

De ss Rotterdam is volgens Van der Heijden door Van den Nieuwenhuyzen met 5 miljoen euro van de gemeente gekocht. „Het havenbedrijf wilde geen reder zijn en liet het via Van den Nieuwenhuyzen lopen. Maar het schip is dus geen onderpand, het is al van de gemeente.” Op dit moment ligt het stoomschip bij Gibraltar en moet er voor veel geld asbest uit worden verwijderd. Het stoomschip is in de jaren ’50 op de RDM-werf gebouwd en heeft grote emotionele waarde voor Rotterdam.

Het ministerie van Defensie heeft de samenwerking met RDM Technology sinds het faillissement verbroken. De onderneming zou deelnemen in de ontwikkeling van het militaire voertuig Fennek. Nu RDM Technology is overgegaan naar het havenbedrijf, hoopt het raadslid dat het ministerie van Defensie zijn bezwaren laat varen en de Fennek toch laat ontwikkelen door RDM Technology.

„Als we het bedrijf overeindhouden dan is er geen sprake van 100 miljoen schade maar van winst.” Het havenbedrijf en de gemeente moeten zich inspannen om de relatie met Defensie weer goed te krijgen. „Dan kunnen de RDM-bedrijven tot bloei komen, anders moeten ze verkocht worden.”

De relatie tussen Van den Nieuwenhuyzen en het ministerie bevindt zich op een dieptepunt. Het kabinet beticht de zakenman van „een poging tot chantage”, aldus de Volkskrant. Van den Nieuwenhuyzen heeft gedreigd staatsgeheimen te verkopen, in een poging geld en orders los te krijgen van de regering, nadat de regering een stokje stak voor de levering van duikboten aan Taiwan. De ondernemer zou de onderzeeboottekeningen in de VS hebben willen verkopen.

Woensdag werd duidelijk dat het college de gemeenteraad van Rotterdam op 24 juni een onjuiste jaarrekening van het Havenbedrijf Rotterdam heeft laten vaststellen. Twee dagen voor de vaststelling van de jaarrekening wist het college al van de garantstelling van 25 miljoen euro aan de Commerzbank door algemeen directeur Willem Scholten van het havenbedrijf.

Dit blijkt uit een vertrouwelijke brief die het college op 22 juni schreef aan de commissie tot onderzoek rekening. In deze brief constateert het college dat de garantie wel in het jaarverslag van het havenbedrijf vermeld had moeten worden.

Donderdag zou de gemeenteraad zich buigen over de ontwikkelingen. De PvdA dringt aan op het vertrek van havenwethouder Van Sluis. „Laat de PvdA dat eerlijk zeggen en een motie van wantrouwen indienen”, aldus Van der Heijden. De CDA’er vindt juist dat er voor Van Sluis een belangrijke rol is weggelegd in de komende onderhandelingen met het Rijk over onder meer de Tweede Maasvlakte.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer