Prijzenslag nekt herstel bij Laurus
De prijzenslag in de supermarkten bemoeilijkt het herstel van Laurus. Over geheel 2004 zal het moederbedrijf van Konmar, Super De Boer en Edah geen winst maken. Het concern start een proef met grootschalige supers die de concurrentie moeten aangaan met de discounters.
Dat maakte topman H. Bruijniks woensdagochtend bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. „Laurus sluit het eerste halfjaar af met een tegenvallend resultaat. We repareren het dak terwijl het regent, maar dat mag de aandacht niet afleiden van de doelstelling op lange termijn: de volledige gezondmaking van de onderneming.”
Het Financieele Dagblad maakte woensdagochtend bekend dat Laurus praat met Jumbo over samenwerking met Konmar-supermarkten. Topman Bruijniks wilde geen uitspraken doen over deze geruchten en benadrukte dat moederconcern Casino het bedrijf blijft steunen.
Bijna twee weken geleden maakte het supermarktconcern al bekend een verlies te hebben geleden van 15 miljoen euro. Over dezelfde periode vorig jaar behaalde Laurus nog een winst van 7 miljoen euro. Ook met de omzet ging het bergafwaarts, van 2,1 miljard euro naar 1,8 miljard. Het gezamenlijke marktaandeel van de drie Nederlandse formules bedroeg 16,8 procent tegen 18,8 procent vorig jaar.
Om de omzetdaling te keren werkt Laurus aan een nieuwe formule, de zogeheten Konmar Superstores. Dit zijn grootschalige supermarkten met vaste lage prijzen en minder promotieacties. Volgens het concern beschikt het bedrijf over veertig unieke locaties groter dan 2000 vierkante meter voor de exploitatie van deze superwinkels. In het najaar opent Laurus twee pilotwinkels, in het eerste kwartaal van 2005 volgt een derde. De superstores zijn voormalige Konmar-winkels, maar ook grote vestigingen van Super De Boer en Edah kunnen in aanmerking komen. Het afgelopen halfjaar werden de Konmar-vestigingen al op nieuwe leest geschoeid, waarbij duizenden producten gemiddeld 7 procent in prijs zijn verlaagd.
De formule Edah Lekker & Laag zal verder worden uitgerold na een succesvolle proef met zes winkels. Vanaf de eerste week van oktober zullen vier tot vijf Edah-winkels per week veranderen in prijsvechters die de concurrentie moeten aangaan met discounters als Aldi en Lidl. Het marktaandeel van deze discounters stijgt voortdurend. „We gaan niet richting Duitse toestanden, maar klanten oriënteren zich steeds meer op prijzen en minder op gemak en assortiment.”
Super De Boer maakte al eerder bekend in te zetten op versproducten. „Dat werpt vruchten af, het marktaandeel stijgt. We starten in het najaar een operatie om de formule verder te moderniseren. We zullen nooit toestaan dat Albert Heijn producten tegen lagere prijzen aanbiedt.”
Laurus pakt alle drie de formules tegelijk aan. Dat is volgens Bruijniks nodig omdat de positionering van de Laurus-formules slecht is. „Evolutie is niet voldoende, revolutie is nodig.” Eén formulenaam voor alle winkels is volgens de topman uitgesloten. Of de naam Konmar blijft bestaan, is nog onduidelijk
De besparingen van Laurus liggen op schema. In mei maakte Laurus bekend dat het diep in de kosten gaat snijden. Dat gebeurt onder meer door 1290 van de bijna 9000 voltijdbanen in de Laurus-winkels te schrappen. Deze reductie levert 27 miljoen euro per jaar op. Verder werd het mes gezet in de distributiecentra en het hoofdkantoor. Vanaf 2005 gaat deze besparing 14 tot 16 miljoen euro per jaar opleveren.
De banken gaan soepel om met de problemen bij Laurus. Het concern moet in de toekomst wel verbeteringen laten zien. Volgens Bruijniks zijn er voldoende kredietfaciliteiten tot 2007.
Coördinator Chr. Baggerman van de RMU hekelt de voortdurende veranderingen in de formules van het supermarktconcern. „Het personeel wordt horendol door de wisselingen in de supermarkten. Het personeel kan het niet meer volgen, er moet rust komen.”