Economie

Schiphol wil speciale pier voor prijsvechters

Schiphol overweegt een nieuwe pier speciaal voor prijsvechters zoals easyJet en Basiq Air in te richten. „We willen inspelen op de markt”, zei financieel directeur P. Verboom van de luchthaven maandag. Schiphol heeft daarnaast meer ruimte nodig, omdat de D-pier overvol is.

ANP
31 August 2004 10:17Gewijzigd op 14 November 2020 01:34

Het is de bedoeling dat net gelande vliegtuigen op de pier weer snel worden klaargemaakt voor vertrek. Een korte zogenoemde omdraaitijd is erg belangrijk voor prijsvechters, die het moeten hebben van een groot aantal dagelijkse vluchten. Schiphol is niet van plan de kwaliteit op deze pier te verlagen of minder havengelden in rekening te brengen, stelde Verboom.

Schiphol peilt momenteel bij de betrokken partijen of ze geïnteresseerd zijn in een speciale pier voor prijsvechters. Het gaat om de H-pier, die bij de huidige G-pier moet komen.

Schiphol trekt in vergelijking met andere grote Europese luchthavens veel prijsvechters. Eind september komt het totaal op tien als EUJet en Thomsonfly vanaf het vliegveld gaan vliegen. Een van de grootste prijsvechters, easyJet, maakte maandag juist bekend het aantal vluchten vanaf Schiphol te verminderen. Het bedrijf schrapt vanaf 30 oktober de vluchten naar Nice en Barcelona. Volgens easyJet is de luchthaven te duur om de routes te kunnen uitvoeren.

De eerste zes maanden van dit jaar profiteerde Schiphol van een krachtig herstel van het vliegverkeer. Het aantal passagiers en vliegbewegingen steeg, waardoor de luchthaven meer havengelden inde. Verboom: „Vooral het zakenverkeer trekt aan.” Mede hierdoor stegen de bedrijfsopbrengsten met 24,7 miljoen euro tot 425,7 miljoen.

De fusie tussen KLM en Air France is het eerst halfjaar positief geweest voor de luchthaven, zo merkte Verboom op. De Nederlandse maatschappij en haar partners hebben 9,3 procent meer passagiers vervoerd via Schiphol. „Wij hebben er een aantal vluchten bij gekregen en een aantal vluchten is anders ingevuld.”

De kosten stegen met 24,1 miljoen tot 295,7 miljoen euro. Dit kwam vooral door een stijging van de beveiligingskosten. Schiphol compenseerde dit wel door de havengelden te verhogen. De winst kwam uit op 76,7 miljoen euro tegenover 68,8 miljoen vorig jaar. Dit kwam mede door een eenmalige bate van 8,9 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer