KPN zet opdoeken merk XS4ALL door
KPN heft zijn merk XS4ALL ondanks bezwaren van personeel en klanten van die internetprovider toch op. Dat hebben leidinggevenden van XS4ALL laten weten aan de ondernemingsraad van de KPN-dochter, zo laat het telecombedrijf weten.
Eerder oordeelde de personeelsvertegenwoordiging van XS4ALL negatief over het besluit van KPN om het bedrijf bij zijn hoofdmerk te voegen. Het inspraakorgaan vond dat er een reële kans was dat de integratie negatief zou uitvallen. Door dit advies te negeren koerst KPN volgens op een confrontatie met XS4ALL, laat de or nu weten.
„Dit lijkt een onverantwoord besluit en kan voor de gehele KPN-groep slecht uitpakken”, zegt Daan Willems van de or. „We zullen de argumenten van de bestuurder tot ons nemen en bepalen wat onze vervolgstappen zullen zijn. Op dit moment sluiten we niets uit.”
Eerder lieten personeelsvertegenwoordigers weten een stap naar de rechter te overwegen. „We denken dat we goede argumenten hebben mocht het zover komen”, zegt Willems. De or wil mogelijk het enquêterecht inzetten, een „paardenmiddel” waarmee bij de rechter een onafhankelijk onderzoek naar vermeend wanbeleid kan worden afgedwongen. Doorgaans hebben ondernemingsraden dit recht niet, maar bij XS4ALL is dit rond de overname door KPN wel zo geregeld.
KPN vindt dat klanten beter zijn geholpen met dienstverlening onder één dak. Volgens het telecomconcern is het besluit XS4ALL als merk te laten verdwijnen zorgvuldig genomen. Het bedrijf verwacht dat klanten XS4ALL op zijn vroegst in de tweede helft van volgend jaar naar KPN worden overgeheveld. De provider heeft enkele honderdduizenden klanten.