Prijzenslag drukt Laurus in verliezen
Supermarktketen Laurus zal de eerste zes maanden van dit jaar afsluiten met een verlies van 15 miljoen euro. Het moederbedrijf van Edah, Konmar en Super de Boer had last van de prijzenslag in de supermarkten.
Over het eerste halfjaar van 2003 was er nog een winst van 7 miljoen. De definitieve cijfers publiceert Laurus op 1 september. Grootaandeelhouder Casino had al bekendgemaakt dat de omzet bij Laurus met 11,6 procent is gedaald. Laurus wilde eerder geen voorspelling doen over de resultaten dit jaar gezien de onzekere situatie.
De winkels hadden de afgelopen periode last van lagere winstmarges door de aanhoudende prijzenslag, die sinds vorig najaar woedt. Ook de omzet staat sterk onder druk.
Laurus wil zijn positie de komende tijd versterken. Het concern haalt onder meer de bezem door de drie winkelformules. Zo moet Edah onder de naam ”Lekker en Laag” een echte prijsvechter worden.
De prijzenslag in de supermarkten is volgens deskundigen voorlopig nog niet ten einde. Zij voorspellen dat die in september weer nieuwe impulsen krijgt.
In mei maakte Laurus bekend dat het diep in de kosten gaat snijden. Dat gebeurt onder meer door 1290 van de in totaal 8977 voltijdbanen in de winkels te schrappen. De aanhoudende prijzenslag en de economische teruggang nopen tot de grootscheepse reorganisatie, liet Laurus weten. Het mes werd het eerst gezet in de distributiecentra en op het hoofdkantoor ten koste van 300 van de 1100 banen.
De Reformatorisch Maatschappelijke Unie (RMU) zegt vrijdagmorgen in een reactie de ernst van de situatie bij Laurus niet te willen bagatelliseren, maar benadrukt dat een deel van het verlies eenmalig is. „Dat betreft een voorziening voor de kosten van het sociaal plan dat is opgesteld vanwege het vervallen van 1283 arbeidsplaatsen in het tweede halfjaar”, aldus RMU-onderhandelaar C. Baggerman.