Kabinet verlaagt winstbelasting bedrijven
De winstbelasting voor bedrijven gaat volgend jaar flink omlaag. Het tarief zakt van 34 procent naar 31,5 en vervolgens naar 30 procent in 2007. Het bedrag dat daarvoor moet worden omgebogen, in eerste instantie 1,6 miljard euro oplopend tot 2,4 miljard in 2007, moet het bedrijfsleven grotendeels zelf financieren. Hierdoor verdwijnt onder meer het grijs kenteken, het belastingvoordeel voor bedrijfswagens.
De verlaging van de vennootschapsbelasting is volgens de ministers Zalm (Financiën) en Brinkhorst (Economische Zaken) nodig om de concurrentiekracht van de Nederlandse economie te versterken. Het bedrijfsleven moet daarvoor voordeeltjes inleveren. „Het is nooit alleen maar plezier", zei minister Zalm donderdag voorafgaand aan nieuw kabinetsberaad over de begroting voor volgend jaar.
In vergelijking met andere Europese landen heeft ons land een hoog belastingpercentage voor bedrijven, op Duitsland na het hoogste tarief. Hierdoor is Nederland minder aantrekkelijk voor bedrijven om zich hier te vestigen. „Met de verlaging is de werkgelegenheid erg gediend", zei Brinkhorst donderdag.
De D66–bewindsman vindt het schrappen van het grijs kenteken goed te verdedigen. „Er is sprake van 20 procent oneigenlijk gebruik." Bedrijfswagens met een grijs kenteken hebben nu nog een belastingvoordeel. Ongeveer 800.000 auto’s maken in Nederland gebruik van de regeling.
Behalve het grijze kenteken zet het kabinet ook in op een verhoging van energiebelastingen (300 miljoen) en het snijden in subsidies om de lagere vennootschapsbelasting te kunnen financieren. Daartegenover staat een fiscaal douceurtje voor kleine ondernemers, die volgend jaar een hogere aftrekpost krijgen.
VNO–NCW en MKB–Nederland reageren verheugd op de lagere winstbelasting maar ze zijn kritisch over de financiering. „De voordelen worden weer weggehaald door de hogere belasting op bedrijfswagens en de lastenverzwaring voor directeuren–grootaandeelhouders van familiebedrijven", aldus VNO–NCW.
Volgens MKB en de brancheorganisatie voor verladers, EVO, dreigt de rekening van de plannen vooral terecht te komen bij het midden– en kleinbedrijf. „Een afschaffing van de vrijstelling voor het grijs kenteken betekent dat een bestelauto al snel 40 procent duurder wordt", aldus de EVO.
MKB–voorzitter L. Hermans wijst ook op kabinetsplannen om de energiebelasting te verhogen. „Binnenlandse ondernemers mogen niet bloeden om grote buitenlandse bedrijven binnen te halen."
Ook CNV–voorzitter D. Terpstra vreest dat vooral multinationals profiteren van het beleid, op kosten van het midden– en kleinbedrijf. „Terwijl dat toch de banenmotor van de Nederlandse economie is." Volgens Terpstra moeten ondernemers de lagere vennootschapbelasting verdienen door via innovatie hun concurrentiepositie te versterken. „Alleen bedrijven die innoveren, hebben er recht op. Oftewel: prestatiebeloning voor bedrijven."
Volgende week hoopt het kabinet definitief knopen te kunnen doorhakken over het belastingplan voor volgend jaar. Dan ook komt de afschaffing van het gebruikersdeel van de onroerendzaakbelasting (ozb) weer aan de orde. Dat zou volgend jaar gebeuren, maar het kabinet kiest vrijwel zeker voor een jaar uitstel. De gedeeltelijke afschaffing van de ozb dient als compensatie voor hogere zorgkosten door de invoering van een nieuw zorgstelsel in 2006.
Ook de koopkrachtsituatie van lage inkomens komt nog ter sprake. Het kabinet wil daar iets aan doen en koerst op een koopkrachtdaling voor minima van ongeveer een half procent. Uit voorspellingen van het Centraal Planbureau (CPB) bleek onlangs dat die groep zonder nieuwe maatregelen gemiddeld op –2 procent zou uitkomen.
Om de ’reparatiemaatregelen’ te kunnen financieren, zet het kabinet hoogstwaarschijnlijk de pc–privé–regeling, de fiscale regeling voor de aanschaf van een computer, en het dubbele spaarloon voor mensen met twee banen in. Zalm gaf donderdag aan dat er „een grote kans" is dat de pc–privéregeling verdwijnt. „Pc–gebruik hoeft niet meer gestimuleerd te worden", aldus de VVD–bewindsman.