NS hangt forse claim boven het hoofd
Het Limburgse bedrijf RSSS eist een bedrag van 20 miljoen euro van de Nederlandse Spoorwegen. RSSS claimt dat bedrag voor de bemiddeling bij de aankoop van goedkope treinonderdelen uit China. NS vindt het bedrag veel te hoog.
Het conflict over de betaling voor de diensten is zo hoog opgelopen dat RSSS (Rolling Stock Supply Services) beslag heeft laten leggen op de rekeningen van het NS-onderhoudsbedrijf Nedtrain, zo meldde het Algemeen Dagblad (AD) zaterdag. De eis is net zo hoog als een kwart van de winst van NS in 2003.
Een woordvoerder van de NS bevestigde zaterdag dat er een juridisch geschil is tussen NS en RSSS en dat de zaak nu voor de rechter komt. Volgens hem heeft NS één keer in China draaistellen besteld. Die kostten aanzienlijk minder dan de 20 miljoen die RSSS nu claimt. De bedragen staan „niet in verhouding tot elkaar”, aldus een woordvoerder. Inhoudelijk wil hij er verder niets over kwijt.
Volgens het AD kwamen NS en het Heerlense bedrijf RSSS eind 2001 met elkaar in contact. De Limburgse onderneming bracht de NS in contact met een Chinese onderneming die de treinonderdelen kon leveren. De NS gaf er echter later de voorkeur aan om rechtstreeks zaken te doen met de Chinezen. Daarop zou RSSS aan de kant zijn gezet.
RSSS begeleidde maandenlang de contacten met de Chinezen, inclusief een reis van Nedtrain-directieleden naar China. Nedtrain is het voormalige bedrijfsonderdeel NS Materieel, waar NS Reizigers de treinen van betrekt en deze laat onderhouden.
De kosten van de trip, 46.000 euro, blijken pas door de NS aan RSSS te zijn betaald na aandringen van J. Timmer, de toenmalige voorzitter van de raad van commissarissen van de NS. Timmer was degene die RSSS bij de NS introduceerde toen het bedrijf omhoog zat vanwege het vele defecte materieel.