„Meer aandacht nodig voor schoolexamen”
Op alle niveaus moet er meer aandacht komen voor de schoolexamens. Dat stelt de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs, de VO-raad, in een reactie op een rapport van de Commissie Kwaliteit Schoolexaminering.
Problemen met de eindexamens bij VMBO Maastricht waren aanleiding de kwaliteit van de schoolexaminering in de rest van het land te onderzoeken. De onderzoekers stellen vast dat er geen indicaties zijn van „grootschalige onregelmatigheden” bij de uitvoering van de schoolexamens. Maar een van de kwetsbaarheden is dat schoolexamens meer een ‘oefening’ worden voor de landelijke afsluiter, het centraal examen.
„Door de sterke focus op het centraal examen is het schoolexamen op scholen in het overheidsbeleid en in het onderwijstoezicht ondergesneeuwd”, concludeert de VO-raad. Volgens de raad moeten besturen, schoolleiders en docenten weer de ruimte krijgen om het schoolexamen een volwaardige plek te geven. „Al gaat de schoolexaminering op individuele scholen doorgaans goed, het huidige systeem corrigeert het onvoldoende als dit niet het geval is”, zegt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad.
De onderzoekscommissie oppert examencommissies in te stellen op scholen, bemand door docenten en met een bevoegdheid die in de wet is vastgelegd. Hoe haalbaar dit is, gezien de discussies over werkdruk en het lerarentekort, liet Rosenmöller in het midden. „Ik denk dat dit een aanbeveling is waar de nodige discussie over zal worden gevoerd”, zegt hij over het middelbaar onderwijs dat zijn raad vertegenwoordigt.
Minister Arie Slob (Voortgezet Onderwijs) vindt dat het rapport „waardevolle aanbevelingen” bevat, maar voegt eraan toe dat de scholen zelf gaan over de schoolexamens. „Met de meeste aanbevelingen kunnen scholen bij wijze van spreken morgen aan de slag. Het punt van de examencommissie pakken we graag samen met hen op.”