Economie

Unilever steunt verbod dierproeven cosmetica

Unilever schaart zich achter een campagne tegen het gebruik van dieren bij het testen van cosmetica. Het doel van de campagne #BeCrueltyFree van actiegroep Humane Society International is om binnen vijf jaar wereldwijd dierproeven bij cosmetica uit te bannen.

ANP
9 October 2018 16:22Gewijzigd op 16 November 2020 14:18

Wereldwijd worden nu nog jaarlijks honderdduizenden dieren zoals konijnen, muizen en cavia’s gebruikt om cosmetica en verzorgingsproducten te testen, bijvoorbeeld om te kijken naar irritaties van ogen en huid. Vaak gaat dit gepaard met veel pijn en ongemak voor de proefdieren die doorgaans aan het einde van de testen worden afgemaakt.

In de Europese Unie zijn dierproeven voor cosmetica al sinds 2004 verboden en geldt al vijf jaar een verbod op de verkoop van niet-proefdiervrije cosmetica. Maar in andere landen zoals de Verenigde Staten, Australië en Canada is er nog geen verbod op deze praktijken. Unilever sluit zich nu aan bij de campagne voor wettelijke hervormingen om dierproeven bij cosmetica te verbieden. Het bedrijf roept andere bedrijven en beleidsmakers op dit initiatief te steunen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer