Gedragscode sociale media tegen nepnieuws
Sociale media, internetplatforms en de advertentie-industrie hebben ingestemd met een vrijwillige gedragscode om de verspreiding van nepnieuws en desinformatie tegen te gaan. De Europese Commissie ziet het als een goede stap, maar dringt erop aan er snel meer werk van te maken.
Sociale media als Twitter, Facebook en Google toonden zich in maart al bereid de strijd tegen nepnieuws op te voeren. Ze beloven nu meer openheid te geven over waar de informatie op hun platforms vandaan komt en de geldstromen erachter.
Ook zeggen ze toe nepaccounts snel te verwijderen en transparant te zijn over politieke advertenties. Verder zullen ze gebruikers beter in staat stellen desinformatie te rapporteren en de zicht- en vindbaarheid van „gezaghebbende content” te verbeteren.
EU-commissaris Mariya Gabriel (Digitale Economie) verwacht snel „meetbare resultaten”. Ze spreekt de komende weken met de betrokken bedrijven over manieren om de code werkelijkheid te maken. Ze dreigt nog altijd met wetgeving als dat onvoldoende gebeurt.
Brussel ziet de code als een belangrijke stap om de campagnes voor de Europese verkiezingen in mei eerlijk en betrouwbaar te laten verlopen.