Kerk & religie

Dr. C. A. Van der Sluijs: Preek vaak verschraald tot moraalverhaal

In grote delen van Nederland is de preek verschraald en verschrompeld tot een moraalverhaal, vindt dr. C. A. van der Sluijs. „Terwijl prediking bediening der verzoening is.”

Van onze correspondent
30 August 2018 10:34Gewijzigd op 16 November 2020 14:00
Dr. C. A. van der Sluijs. beeld RD, Anton Dommerholt
Dr. C. A. van der Sluijs. beeld RD, Anton Dommerholt

De hervormde emeritus predikant uit Veenendaal sprak woensdag in de Maranathakerk in Oldebroek op een bijeenkomst van de hervormde mannenvereniging streek Nunspeet over het thema: ”Zijn wij nog gereformeerd?”.

In de kerk heerst vaak een dodelijke gerustheid, stelde dr. Van der Sluijs. „De kerkdienst is in vele gevallen niet meer dan een voorspelbaar gebeuren. Krampachtig en keurig verpakt in altijd dezelfde patronen.” Als het Woord opengaat en de Geest zich daaraan paart, valt er volgens hem weer wat te beleven in de kerk.

In een groot deel van de reformatorische kerken wordt het Woord te veel losgemaakt van de Geest, aldus dr. Van der Sluijs. Het gevolg is een „geesteloos” activisme. „Als God Zelf weer aan het woord komt, zou dat een verademing zijn.”

In dat verband noemde hij de hervormde predikanten ds. G. Boer en ds. I. Kievit. Volgens dr. Van der Sluijs zijn er ten opzichte van hen grote verschuivingen waar te nemen in de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. „Onze professionele, gereformeerde uitstraling kon ten diepste weleens een totale verduistering van God en Zijn heilig Evangelie inhouden.”

Dordtse Leerregels

De hersteld hervormde predikant ds. G. Kater uit Waarder sprak over de „gezonde woorden” van Christus Jezus. De apostel Paulus spoorde de jonge Timotheüs aan deze woorden te bewaren. „Is die aansporing niet evenzeer nodig voor reformatorische christenen, nu we stilstaan bij het 400-jarig bestaan van de Dordtse Leerregels?”

Volgens ds. Kater bestrijden die regels niet alleen het remonstrantisme, maar wijzen ze ook allerlei vormen van hypercalvinisme af. Rationalisme kan de prediking van het Evangelie bedreigen. „Mensen die overtuigd zijn van Gods genadige verkiezing, lopen daarbij het gevaar om de leer van de verkiezing tot uitgangspunt van hun theologische denken te maken.”

Wedergeboorte

Verder stelde de predikant dat er in bevindelijk gereformeerde kring soms stemmen opgaan die wedergeboorte willen scheiden van alle geloofskennis. „Zo zou iemand wedergeboren kunnen zijn, maar tegelijk de geloofskennis van de Heere Jezus Christus missen.”

Sommige mensen zien de vergeving van zonden als een „nadere weldaad” in het christenleven. „In die gedachtegang staat de rechtvaardiging aan het einde van de heilsweg, iets wat de Dordtse Leerregels niet leren.”

Hetzelfde geldt volgens ds. Kater voor de opvatting dat maar weinig kinderen van God in de zekerheid van het geloof delen. „Ook die zou te verkrijgen zijn door een zogenoemde nadere weldaad.” Wel erkende hij dat die zekerheid altijd een aangevochten zekerheid blijft.

De bijeenkomst werd geopend en gesloten door ds. D. J. Budding, hervormd emeritus predikant te Nunspeet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer