Economie

Chinese webwinkelreus voert verkopen flink op

De Chinese internetgigant Alibaba maakt een stormachtige groei door. Het bedrijf, dat vaak met de Amerikaanse webwinkel Amazon wordt vergeleken, harkt veel extra geld binnen door tal van investeringen in bijvoorbeeld clouddiensten en supermarkten.

ANP/BLOOMBERG
23 August 2018 13:53Gewijzigd op 16 November 2020 13:58Leestijd 1 minuut

In de drie maanden tot en met juni steeg de omzet met 61 procent op jaarbasis tot 11,8 miljard dollar. Door de vele investeringen ging de winst wel omlaag, met 41 procent naar zo’n 1,3 miljard dollar.

Alibaba heeft in China een eigen supermarktketen, genaamd Hema. Die wordt momenteel flink uitgebreid, in een poging minder afhankelijk te worden van de normale webwinkelactiviteiten. Online kampt Alibaba in eigen land met toenemende concurrentie van JD.com en Pinduoduo.

Onlangs werd ook een deal gesloten met de Amerikaanse supermarkt Kroger. Die gaat via de kanalen van Alibaba producten aan de man brengen in China. Volgens kenners reageerden de Chinezen zo op de overname van supermarkt Whole Foods door hun Amerikaanse rivaal Amazon.

Er is overigens geen verband tussen de Chinese Hema en de HEMA uit Nederland. De keten heeft als logo een nijlpaard. Het Chinese woord voor nijlpaard spreek je min of meer uit als hema.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer