Binnenland

Wordt de Rondweg-Oost bij Veenendaal een vierbaansweg?

Geregeld staan er al files op de Rondweg-Oost bij Veenendaal. De provincie Utrecht wil de weg daarom verbreden tot tweemaal twee rijstroken. Een deel van de omwonenden verzet zich daartegen. „Een rondweg van deze omvang kan en mag nooit dwars door een woonwijk lopen op enkele tientallen meters van woningen.”

Jan Kas
7 July 2018 09:06Gewijzigd op 16 November 2020 13:42
beeld RD
beeld RD

Er moet snel worden doorgepakt om „oostelijk Veenendaal economisch vitaal, leefbaar en bereikbaar te houden”, vinden provincie én gemeente. Ook de ondernemers in Veenendaal willen actie. „Bereikbaarheid voor nu en in de toekomst is cruciaal voor een goed investeringsklimaat op de bedrijfsterreinen aan de rondweg, voor bestaande maar ook nieuwe bedrijven.”

Nu al is de rondweg (N233) hét traject van het provinciale wegennet dat automobilisten het meeste verlies aan reistijd bezorgt, op één na. De provincie, de wegbeheerder, verwacht een stijging van het aantal motorvoertuigen per etmaal van 30.500 nu naar circa 38.500 in 2030. Volgens tellingen is zo’n 70 procent regionaal bestemmingsverkeer.

Daar komt bij dat het verkeer van en naar de nieuwbouwwijk Veenendaal-Oost vrijwel geheel op de rondweg is aangewezen. Deze wijk van uiteindelijk circa 3200 woningen is nog niet voor de helft gerealiseerd. Toch valt het voor wijkbewoners door filevorming nu al vaak niet mee om de drukke rondweg te bereiken. Vandaar dat een ongelijkvloerse kruising bij de entree van Veenendaal-Oost de voorkeur van zowel provincie als gemeente heeft, omdat ze doorstroming en verkeersveiligheid bevordert. Twee verkeersstromen worden zodoende ontkoppeld: het doorgaande verkeer op de N233 en het verkeer tussen de wijk Oost en het centrum van Veenendaal.

Veenendaal-Oost was nog niet in beeld als woningbouwlocatie toen de rondweg op de tekentafels werd uitgedacht. Aangenomen werd dat Veenendaal nog nauwelijks zou groeien. In 1984 besloten provinciale staten een randweg aan te leggen voor het regionale verkeer van en naar de rijksweg A12 (Utrecht-Arnhem) en ontsluiting van de bedrijventerreinen langs de toekomstige weg. Pas in de jaren negentig van de vorige eeuw werd voor het eerst over woningbouw gesproken toen daarvoor grondgebied van de gemeente Ede beschikbaar kwam.

De ruimte voor verbreding is krap. Veenendaal-Oost is strak tegen de rondweg aan gebouwd. Ook het zogeheten Energiehuis voor de warmtevoorziening in de wijk lijkt in de weg te staan. De gemeente denkt dat verbreding wel degelijk in te passen is, deels in de bestaande grondwal. Het geplande winkelcentrum in Veenendaal-Oost wordt dan enkele meters naar achteren verplaatst.

Actiegroep

Sommige omwonenden keren zich tegen verbreding. Zij vrezen „een aanzuigende werking” op verkeer tussen de rijkswegen A12 en A15 (Gorinchem-Valburg), vooral op vrachtverkeer. „Dat heeft enorme negatieve gevolgen voor de gezondheid van aanwonenden”, aldus een actiegroep, die extra geluidsoverlast en een fors hogere uitstoot van koolstofdioxide en fijnstof voorziet.

Maandag beslissen provinciale staten over verbreding van de rondweg. Dan wordt ook duidelijk of de aanmerkelijk duurdere voorkeursvariant met de ongelijkvloerse kruising inderdaad wordt uitgewerkt. De komende maanden wordt ook overlegd over de financiering. Begin volgend jaar valt het definitieve besluit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer