Helemaal weg van Action en 350.000 volgers op Facebook
In de Action in Rijssen is ze een bekende verschijning. Ria Struijk (52) is er dan ook elke week wel een paar keer te vinden. Niet alleen voor zichzelf, maar ook om haar 350.000 volgers op Facebook op de hoogte te houden van de leukste koopjes.
Een hoge vaas met takken siert de vensterbank. In de hoek staan twee windlichten en een dienblad met allerlei snuisterijen. Het komt allemaal bij Action vandaan. Ria moet even lachen. „Ik moet soms echt tegen mezelf zeggen: nu is het genoeg. Maar ja, er is altijd weer iets nieuws te vinden.”
De echt leuke dingen zet ze op Facebook, op haar speciale fanpagina van Action. Daar wil ze mensen inspireren om creatief bezig te zijn met Actionspullen. „Denk aan een armband van splitpennen of een beenwarmer om een potje als sfeerverlichting.”
De grap is dat ze helemaal niets met Facebook had. Tot ze een keer een gesprekje had met een vriendin over sociale media en bedrijven. „We vroegen ons af of het voor winkels wel interessant is om op sociale media actief te zijn. We besloten het te proberen en te kijken wie als eerste 200 volgers zou hebben op Hyves, dat toen nog populair was. De winnaar kreeg een etentje.”
Ria koos voor Action, dat volgende maand 25 jaar bestaat. Ze maakte een pagina aan en plaatste een berichtje over het decoreren van een Actionartikel. De volgende dag had ze al 300 leden. Het etentje was in ieder geval binnen.
Maar Ria had niet in de gaten dat ze binnen enkele jaren een dagtaak zou hebben aan haar Actionactiviteiten. „Toen Hyves stopte, kreeg ik de vraag van een Actionmedewerker of ik door wilde gaan op Facebook. Ik vond het te leuk om te stoppen, dus heb ik dat gedaan. Het aantal volgers groeide snel. Bij 100.000 volgers kregen we een reis aangeboden. Als gezin zijn we al drie keer op reis geweest op kosten van Action. Als blijk van waardering, zeg maar.”
Persoonlijk
Het is opvallend dat Ria haar eigen gang mag gaan op de Facebookpagina. Want ze vertegenwoordigt wel een miljardenconcern, al heeft Action zelf ook nog een officiële pagina op het sociale netwerk. „Ze laten me helemaal vrij en sturen niet. Persoonlijk heb ik bijvoorbeeld niets met boeddhabeelden, dus zal ik die niet plaatsen.”
Juist dat persoonlijke maakt de pagina tot een succes, denkt Yvette Moll, woordvoerster bij Action. „Ria doet iets wat wij als bedrijf nooit zouden kunnen. Ze maakt de pagina heel persoonlijk en dat slaat aan. Het is typisch Action dat er om het bedrijf allemaal activiteiten ontstaan, zonder dat wij daar iets aan hoeven doen.”
Ze doelt op fangroepen in België, Duitsland en Frankrijk die allerlei dingen delen via Facebook en Instagram. Zo plaatste een volger van een Duitse fanpagina een foto van een hond die een soort jas aan heeft, gemaakt van een Actiontas.
De fanpagina is meer dan alleen een plek waar ze producten onder de aandacht brengt, zegt Ria. „Het is een ontmoetingsplaats geworden. Ik merk dat er veel eenzaamheid is in Nederland. Regelmatig krijg ik een bericht van mensen die ook weleens samen met iemand naar de Action zouden willen. Dan doe ik een oproepje en vaak wordt het dan geregeld.”
Een andere oproep zorgde voor vuilniszakken vol knuffels. Dat gebeurde toen een kind met kanker zijn Actionknuffel kwijt was. Na een oproepje van Ria stroomden de knuffels binnen. „Dat is toch geweldig? Dan gaat het niet meer over al die spullen en hoe goedkoop het allemaal is.”
Schoolspullen
De ervaringen met Action zijn niet altijd even best. Sommige mensen vinden dat de winkelketen alleen maar rommel verkoopt (zie ”Verbogen wasrek en zandbak voor de hond”). Ria weet dat het imago niet altijd even goed is. „Ik ben een reëel mens en weet dat echt niet alle producten goed zijn. Maar neem de schoolspullen bijvoorbeeld: goed en goedkoop. Hetzelfde geldt voor shampoo, wasmiddel en decoratiespullen.”
Je moet gewoon goed kijken wat je koopt, vindt de Rijssense. Als voorbeeld noemt ze een reisgidsje van Berlijn. „Een paar weken geleden ben ik in die stad geweest. Dit boekje zag ik liggen voor 2 euro. In de boekhandel lag het ook, voor 16 euro. Staat precies hetzelfde in hoor.”
Ja, ze erkent dat ze dol is op de winkel. Omdat het zo goedkoop is, dat vooral. „Ik kom maar in twee winkels: in de Action en bij de kringloop. Gewoon, omdat het daar betaalbaar is.” Ook het vernieuwende bij Action vindt Ria leuk. „Al is dat wel verleidelijk.”
Ondertussen vraagt de Facebookpagina een complete dagtaak. Tussen de 300 en de 400 mails per dag beantwoorden, gastcolleges geven op scholen, regelmatig op bijeenkomsten voor marketeers en ondernemers haar verhaal vertellen, een nieuw bericht plaatsen: Ria is een belangrijk uithangbord geworden voor het miljardenconcern. Ze blijft er echter nuchter onder. „Van marketing en statistieken weet ik niks. Dat een bericht 1 miljoen mensen bereikt? Ach, dat zegt me ook al niks. Ik plaats alleen wat ik leuk vind, meer niet.”
Verbogen wasrek en zandbak voor de hond
„Een tienerkamer is net zoiets als Action. Je gaat naar binnen om even rond te kijken en je komt naar buiten met ondergoed, sokken, kleding, bestek, borden, een zak chips en allerlei andere onnuttige troep.”
Het is Caroline Kok-Goedee uit Molenaarsgraaf die dit toestuurde na een oproepje van het Reformatorisch Dagblad om ervaringen met Action in te sturen. „Toevallig kwam ik vandaag op Facebook deze ‘spreuk’ tegen, waar alles mee gezegd is over de Action”, schrijft ze.
Willy Grootenboer uit Capelle aan den IJssel kocht een keer een wasrek voor nog geen 5 euro bij Action. „Ik was er blij mee en heb er thuis direct mijn was aangehangen. Binnen een mum van tijd hing het rek helemaal dubbelgevouwen; géén gezicht. Dat bleek dus echt rommel te zijn. Voor mijn man kocht ik een schuurmachine. Was ook niks; de schuurbladen vlogen hem telkens om zijn oren. Maar verder is het wel een leuke winkel voor hebbedingetjes, kaarsen en andere toestanden.”
Frieda van Vulpen-Koetsier uit Wijk en Aalburg heeft juist goede ervaringen met de winkelketen. „Bij de Action koop ik regelmatig leuke dingen voor weinig geld: speelgoed, voorraadboxen, muffinvormpjes en deze zandbak. Dit is niet voor kinderen, maar voor mijn hondenuitlaatservice FriedaasDing. Na de wandeling doe ik altijd een spel met de hond en daar gebruik ik deze zandbak voor. Snoepjes onder de vormpjes en snuffelen maar. Dat vinden de honden erg leuk.”
Ook juf Hardeman uit Barneveld is te spreken over de winkel. „„Action is mijn grote vriend”, zeg ik vaak tegen de kinderen in de klas. Ik geef handwerkles aan de meisjes van groep 6, 7 en 8. Hiervoor ga ik meest naar de Action. Hangers voor pompoenen, viltfiguren en borduurwerkjes, knopen, lint, wol of borduurgaren. Voorlopig blijf mijn vriendschap met de Action aanhouden.”
Bijna elke week
Als je gaat vragen wat klanten in de winkel vinden, klinken er alleen maar positieve reacties. En niet alleen in Nederland, blijkt uit een bezoek aan een Action in België en Frankrijk. Neem Sander (31) uit het Belgische Lichtervelde. „Bijna elke week ben ik hier wel even”, aldus Sander. „De prijs-kwaliteitverhouding is prima en het aanbod is ruim.”
De 68-jarige Magda staat een sierbord te bekijken, maar legt het dan toch weer terug. „Ik kom hier voor de snufjes, het is hier zó goedkoop.” Ze steekt een vinger in de lucht. „En voor de Toblerone.” De driehoekige chocolade is volgens haar verrukkelijk voor een mooi prijsje.
Christiane (67) en Ilse (36) lopen al keuvelend door de gangpaden. Ze komen uit Zedelgem, zo’n twintig minuten rijden richting Brugge. „Ik vind het een toffe winkel en ben blij dat ze naar België zijn gekomen”, aldus Christiane. Op de vraag waarom Action zo tof is, klinkt het overtuigend: „De prijs hè? Die is zo laag, dat zie je nergens anders in België.” Maar is het dan geen rommel? Ilse schudt haar hoofd. „Ik kom al jaren bij Action en ben nog geen troep tegengekomen.”
Identiek
In het Franse Duinkerke staat de Action echt op een B-locatie: langs een drukke straat en buiten het centrum. Wat direct opvalt, is dat de winkels nagenoeg identiek zijn aan die in Nederland.
Diez (35) uit Duinkerke is hier bijna elke zaterdag te vinden. Haar zoontje bekijkt vol aandacht een paar ballen in een rek. Uit haar blauwe winkelmandje pakt Diez wat spullen die ze vandaag meeneemt. Een schilderijlijstje, een sierkussen en een stuk gereedschap. „Makkelijk en goedkoop”, vindt ze de winkel. „En het assortiment verandert steeds, dat maakt het zo leuk om hier te lopen.” Zoonlief vindt dat het lang genoeg heeft geduurd. Drie ballen rollen door het gangpad, 99 cent per stuk. Diez neemt ze alle drie mee.