„Amazon gooit massaal goede producten weg”
Webwinkel Amazone vernietigt in Duitsland massaal producten die teruggestuurd zijn door klanten. Daar zitten vaak nog goede en zelfs nieuwe artikelen tussen.
Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerd onderzoek van het televisieprogramma Frontal 21 van de Duitse omroep ZDF en het Duitse tijdschrift WirtschaftsWoche. Het ministerie van Milieu spreekt volgens de media van een schandaal.
De journalisten zeggen inzage te hebben gehad in interne documenten en foto’s van zaken die op de werkvloer spelen. Ook hebben ze met personeel van Amazon gesproken. Een van hen zegt elke dag voor tienduizenden euro’s aan producten weg te gooien.
Het gaat volgens Frontal 21 om koelkasten, vaatwasmachines, mobiele telefoons, tablets, matrassen en meubels. De producten zijn om verschillende redenen teruggestuurd door klanten, maar dat betekent niet dat ze kapot of niet meer bruikbaar zijn. In veel gevallen gaat het zelfs om gloednieuwe producten, zeggen medewerkers. Waarom ze dan toch vernietigd worden, is niet bekend.
Verbeteren
Amazon geeft in een reactie aan dat er inderdaad producten worden weggegooid, maar dat het bedrijf eveneens bezig is met het verbeteren van de bedrijfsprocessen om deze praktijken tegen te gaan.
Het onderzoek van de beide media heeft de nodige ophef veroorzaakt. Het ministerie van Milieu spreekt schande van de handelwijze van Amazon en milieuclub Greenpeace wil dat er een wet komt die deze vernietiging verbiedt.
Niet zomaar
Vrijdag gaven de Nederlandse webwinkels Bol.com en Coolblue tegenover de NOS aan dat er bij hen „niet zomaar iets wordt weggegooid.” Ze zeggen teruggestuurde producten goedkoper aan te bieden op de site of op te laten kopen. In het geval van CoolBlue gaan overkoopbare producten „naar een goed doel.”