Rijles voor Irak: brandend rubber en explosies
Auto’s halen snelheden van 160 kilometer per uur en maken dan een bocht van 180 graden. Op de racebaan van het BeaveRun Motorsports Complex in een voorstad van het Amerikaanse Pittsburgh lijken autocoureurs aan het stunten. In werkelijkheid is er iets anders gaande: rijles voor Irak.
Steeds meer particuliere beveiligingsbedrijven en instellingen van de overheid laten hun mensen niet naar Irak vertrekken zonder dat zij hebben geleerd om te gaan met de gevaren van de Iraakse wegen: wegversperringen, bommen en hinderlagen.
De gevaren zijn niet uniek voor Irak, maar het is wel het land waar cursussen als deze het hardst nodig zijn, zegt Jack Stradley, directeur van beveiligingsbedrijf Kroll. „De opstandelingen zijn zich ervan bewust dat er heel veel westerse werknemers door het land reizen en dat het gemakkelijk en doeltreffend is om hen aan te vallen.”
Zo’n dertig man nemen momenteel deel aan een driedaags programma waarbij hinderlagen worden nagebootst met verfpistolen en geregeld explosies klinken. Wie zij zijn en wat zij in Irak gaan doen is geheim: alleen is bekend dat zij onder het ministerie van Buitenlandse Zaken vallen.
Het voornaamste is om de soldaten en beveiligingsmedewerkers, die vaak tot de tanden bewapend zijn, bij te brengen dat zij niet moeten terugvechten als ze in een hinderlaag lopen maar dat zij moeten maken dat ze wegkomen, zegt hoofdinstructeur Don Barrack. Veel anders is er niet te doen tegen de guerrillastrijders. „Je kunt een grotere auto nemen, maar dan regelen zij een groter geweer.”