Economie

Spaanse prijzenoorlog raakt Thomas Cook

Het Britse reisbedrijf Thomas Cook heeft in het afgelopen gebroken boekjaar last gehad van een prijzenoorlog op de Spaanse vakantiemarkt. Dat zette de marges van de onderneming onder druk.

ANP
22 November 2017 08:50Gewijzigd op 16 November 2020 12:01

Thomas Cook wees op een combinatie van duurdere hotels, een zwakkere pond en toegenomen capaciteit op vluchten naar Spanje. Dat zorgde voor meer concurrentie. Desondanks steeg de omzet van Thomas Cook als geheel in het jaar dat eind september eindigde met 9 procent tot iets meer dan 9 miljard pond. De winst voor belasting groeide tot 46 miljoen pond, van 34 miljoen pond een jaar eerder.

Over de huidige marktomstandigheden is Thomas Cook positief. Het merkt daarbij op dat de boekingen voor Turkije en Egypte voor de zomer van 2018 momenteel „al erg sterk” zijn.

Ook het omvallen van Air Berlin en Monarch Airlines speelt Thomas Cook, dat eigen vliegtuigen heeft, in de kaart. Net zoals bijvoorbeeld easyJet verwacht Thomas Cook dat door de ondergang van de twee concurrenten de andere aanbieders meer kunnen gaan vragen voor tickets.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer